Havet-plattformen

Bodø Høyre, Bodø FrP og Bodø Venstre er enige om å etablere en base for flertallsamarbeid om
budsjett og politikkutvikling for Bodø kommune i perioden 2023 til 2027. Odd Emil Ingebrigtsen fra Høyre blir Bodøs neste ordfører.

F.V: Tommy Wisth (Frp), Ida Gudding Johnsen (V) og Odd Emil Ingebrigtsen (H).

Blågrønn politikk innebærer et felles utgangspunkt i at Bodøværingen skal kunne bestemme mest mulig over sitt eget liv, samtidig som vi tar ansvar for hverandre. Kommunen skal legge til rette for at alle får muligheter, ta vare på de som trenger det og la folk ha frihet til å ta egne valg.

De tre partiene har mye til felles og jeg er svært fornøyd med at vi for første gang på svært mange år får et solid styringsdyktig flertall i Bodø Bystyre sier Høyres ordførerkandidat Odd Emil Ingebrigtsen. De blågrønne partiene vil få orden i kommunens økonomi og prioritere kommunens primæroppgaver skole, barnehage og helse og omsorg.

I tillegg vil vi ha en mer attraktiv by som det er billigere å bo i. Vi er fornøyd med at eiendomsskatten blir redusert ved at vi innfører et bunnfradrag og at det innføres gratis parkering etter kl. 16, sier Tommy Wisth (FrP).

Videre utvikling av en bærekraftig og klimavennlig kommune har vært viktig for Venstre, sier Ida Gudding Johnsen. Vi er spesielt fornøyd med at skolen skal styrkes og sikres stabile og forutsigbare rammer fremover, gjennom en økning av ressurser, sier Gudding videre.

Partiene er enige om følgende fordeling av posisjoner:
Odd Emil Ingebrigtsen (H), ordfører
Ida Gudding Johnsen (V), varaordfører
Tommy Wisth (FrP), leder for Plan, Miljø og Næringskomiteen.
Høyre skal ha leder i velferdskomiteen.
Partene har også invitert Senterpartiet til et valgteknisk samarbeid som innebærer at Sp får plass i Formannskapet.

Her kan du se «Havet-plattformen» som de tre partiene har blitt enige om: