Politikk

Bakgrunn og økonomi skal ikke ha noe å si for hvilke muligheter du har. Vi tror på enkeltmennesket og legger til grunn at folk er ulike. Derfor vil ha ha løsninger tilpasset hver enkelt.

Se hva vi jobber med gjennom vårt partiprogram

Forvalteransvaret

Grunnsyn

Bodø Høyres politikk bygger på tillit til enkeltmennesket. Vi vil ha et samfunn som fremmer samarbeid, med frihet, mangfold og toleranse som kjennetegn. Vi ønsker å ha alle innbyggere i Bodø som målgruppe for vår politikk. Det mener vi er en forutsetning for at vårt lokalsamfunn skal utvikle seg, og være attraktivt nok til at alle innbyggere skal trives og føle seg ivaretatt.

Våre politikere skal først og fremst sette innbyggernes behov først, ikke systemet. Vi legger vekt på at vi som lokalpolitikere har et forvalteransvar og tar vare på noe på vegne av innbyggerne. Vi ønsker at den enkelte skal kunne bestemme mest mulig over sitt eget liv. En slik prioritering mener vi er avgjørende for at kommunen skal tiltrekke seg nye innbyggere som kan bidra til å løse fremtidens utfordringer.

I store saker kommer Høyre til å jobbe for å oppnå bred forankring og omforente vedtak med partiene i bystyret. For oss er det viktig at Bodø kommune styres etter en langsiktig og miljømessig, økonomisk og sosialt bærekraftig politikk. Vi skal ta vare på det som fungerer, og forbedre det som ikke gjør det. Vårt mål vil alltid være å etterlate kommunen i en bedre tilstand enn det vi overtok den i.

For Bodø Høyre er en god skole, et aldersvennlig samfunn, god eldreomsorg, et inkluderende boligmarked og en næringsvennlig kommune de viktigste sakene.

Vi vil fokusere på muligheter og utvikling. Vi tror på samarbeid, tilgjengelighet og åpenhet for å få til gode løsninger.

De om lag 4000 medarbeiderne er Bodø kommunes største ressurs. En robust kommuneøkonomi vil skape trygghet og forutsigbarhet for medarbeiderne og sikre velferdstjenestene som Bodø Kommune leverer.

Vårt oppdrag i lokalpolitikken er å være en forvalter av noe som tilhører innbyggerne i Bodø. Samtidig skal lokalpolitikken være en slags omsorgsfull gartner som får Bodø til å spire og gro.

Åpenhet, forenkling og digitalisering

Det vil være hensiktsmessig både for medarbeidere og innbyggere at kommunen tar i bruk flere digitale løsninger. Høyre vil intensivere arbeidet med digitalisering av kommunen og fornye gamle digitale løsninger. Det vil kunne gi et bedre tjenestetilbud med høyere kvalitet og en enklere hverdag for innbyggere, virksomheter og ansatte i kommunen ved at saksbehandlingen blir lettere.

I 2022 kom Bodø kommune på 298. plass på Pressens Åpenhetsbarometer. Høyre har en ambisjon om at kommunen skal være blant de beste og vil aktivt legge til rette for større åpenhet.

Det er viktig at kommunen konsentrerer sine ressurser om riktige oppgaver. Politikkens viktigste ansvarsområde er å sørge for at kommunen drives godt. For Bodø Høyre er det et viktig prinsipp at skattepengene skal komme flest mulig til gode. Det skal vises ydmykhet for bruk av innbyggernes skattepenger, og kommunen skal stille krav om og følge opp måloppnåelse i tjenestene.

Bodø Høyre vil:

• Legge til rette for nye digitaliseringsprosjekter og fornye gamle digitale løsninger, samt styrke den digitale kompetansen og bruken i kommunen, både blant ansatte og innbyggere.
  • Hjelpe de som faller utenfor den digitale hverdagen.
  • Ta vare på eksisterende bygningsmasser og annen infrastruktur.
  • Legge til rette for offentlig-privat-samarbeid (OPS) i byggeprosjekt der det er hensiktsmessig.
  • kontinuerlig bruke moderne verktøy og teknikker for å gjøre tjenester mer effektive og/eller energibesparende.
  • Aktivt legge til rette for økt åpenhet.
  • Støtte opp om utviklingsarbeidet som gjøres av FORUT-teamet.

Oppvekst og skole

Familie og barnehage

Det er kommunens oppgave å sørge for at alle barn har tilgang til barnehageplass. Barnehagene er viktige arenaer for å ivareta barnas behov for omsorg og lek, samt fremme videre læring og danning.  Da trengs det barnehager med kvalifiserte og omsorgsfulle medarbeidere.

Bodø Høyre vil:

• Sikre full barnehagedekning, og løpende opptak, gjennom et godt samarbeid med offentlige og private barnehageaktører.
  • Styrke arbeidet med barnas tidlige språkutvikling.
  • Stille krav om norskferdigheter for barnehageansatte.
  • Tilby etter- og videreutdanning for å øke kompetansen hos ansatte og ledere i barnehagene.
  • Bidra til at overganger mellom barnehage, skole og senere utdanningstrinn skjer på en god måte.

Kunnskap i skolen

Skolen er den viktigste og mest effektive sosiale utjevningsarenaen som finnes. Det er derfor viktig å stille krav i skolen, både til elevene og til selve tilbudet som blir gitt til elevene. Høyre vil prioritere en kunnskapsskole med høy faglig kvalitet. Målet er at Bodøskolen skal rekruttere dyktige medarbeidere, og videreutvikle kompetansen som allerede finnes. Elevene som har behov for ekstra oppfølging skal få hjelpen de trenger så tidlig som mulig. Skolen skal også følge opp eleven gjennom god dialog med hjemmet. Tidlig innsats er nøkkelen til mestring og bedre læring. Bodøskolen må ha nok kvalifiserte lærerressurser. Skoleøkonomien må styres på den måten at vi kan få mest og best mulig kvalifisert undervisning for kronene.

Bodø Høyre vil:

• Sørge for stabile og forutsigbare rammevilkår i skolen.
  • Sikre at alle barn skal kunne lese, skrive og regne når de går ut av grunnskolen
  • Sikre at alle elevene i skolen får undervisning tilpasset sitt nivå.
  • Stille krav til høy faglig kompetanse, og sørge for et godt og reelt etter- og videreutdanningstilbud for lærere i skolen.
  • Sørge for at alle skoler i kommunen kan ha et best mulig pedagogisk og psykososialt miljø.
  • Ha åpenhet rundt resultatene i kartleggingsprøver, og anvende resultatene til å forbedre læringen.
  • Videreutvikle Bodø Naturskole som et kompetansesenter innen natur, friluft og mestring for barn og unge i hele Nordland.
  • Satse på Newton-rommene og styrke samarbeidet med First Scandinavia og Ungt Entreprenørskap.
  • Sørge for at skolebygg vedlikeholdes slik at elever og lærere har gode arbeidsforhold.
  • Tilpasse skolestrukturen for å frigjøre mest mulig ressurser i skolen til undervisning.
  • Ha som ambisjon å etablere et Vitensenter i Bodø eller et Tandbergsenter i et samarbeid med Nordland fylkeskommune, næringslivet og Nord Universitet.
  • Arbeide for å innføre et sommerskoletilbud for elever som ønsker det, slik at elever skal få mulighet til å forbedre karakteren her.
  • Kontinuerlig arbeide med å fjerne tidstyver i skolen, slik at lærere får være lærere.
  • Garantere for fortsatt fritt skolevalg i Bodø.
  • Gi elever som har falt fra undervisningen mulighet til alternativ opplæring på arbeidsplass eller annen form for læringsstøttende utplassering.
  • At alle mobbesaker skal følges opp. Sikre at foreldrene til alle som berøres av mobbesaker eller andre konflikter involveres for å finne varige løsninger.
  • I de tilfeller det er nødvending er det mobberen som skal bytte skole og ikke mobbeofferet.
  • Sikre god håndtering av vold, trusler, og grov trakassering i skolen både mot elever og ansatte
  • Ha som hovedregel at skoleklasser har samme kontaktlærer over flere år, fordi det bidrar positivt til læringsmiljøet.
  • Gå for tradisjonelle klasseromsløsninger ved omgjøring og bygging av nye skoler.
  • Støtte opp om det alternative opplæringstilbudet som gis ved Alberthaugen skole.
  • Ha god informasjonsflyt ved alle overganger til ny skole i løpet av utdanningsløpet.
  • Ha engod rådgivningskompetanse i grunnskolen når det gjelder valg av videregående utdanning for å sikre et godt grunnlag for eleven.
  • Sørge for et godt tilbud av praktiske valgfag i ungdomsskolen.
  • Være positiv til etablering av et internasjonalt skoletilbud innen International Baccleaurate (IB) for elever i grunnskole- og videregående skolealder.

Tjenester rettet mot barn og unge

For Høyre er det viktig å sørge for at Bodø er en trygg og god kommune å vokse opp i. En god barndom varer livet ut. Vi må sørge for et sterkt tverrfaglig arbeid hos alle som jobber med barn og unge i kommunen.

Bodø Høyre skal sørge for at barn og unge uansett hvilken bakgrunn de har skal ha de beste mulighetene for å få et godt og verdig liv. I den grad kommunen kan bidra må det sørges for at alle har et godt hjem å bo i.

Vi ønsker å gi barn og unge gode rammer til å forme egen hverdag og oppvekstsvilkår. Vi vil arbeide for at unge mennesker skal delta i prosesser som angår og berører dem selv. Blant annet gjennom tiltak som ungdomsråd og andre medvirkningsarenaer for ungdom.

Det er viktig at unge som ber om hjelp får det nærmest mulig der de er, og at man har en fast kontaktperson å forholde seg til. Derfor mener Høyre det blant annet er viktig å satse på en faglig sammensatt skolehelsetjeneste, som kan vurdere helheten i den enkeltes utfordringer.»

Bodø Høyre vil:

• Sørge for at skolehelsetjenesten fungerer som døråpner for unge som trenger hjelp, og at den har nødvendig fullmakt til å opprette gode tverrfaglige team.
  • Sikre nødvendig tverrfaglighet i arbeid rettet mot barn og unge.
  • Sikre tilgang til kompetanse innenfor psykiatri og rusfeltet for tidlig forebygging.
  • Jobbe for at skolehelsetjenesten skal undervise i psykisk helse og rus.
  • At skolehelsetjenesten skal sørge for å ha en god dialog og bidra med oppfølgingen av elever med mye udokumentert fravær.
  • Bidra til at Utekontakten har tilstrekkelig med ressurser for å drive sitt forebyggende arbeid og oppfølgingsarbeid rettet mot ungdom.
  • Jobbe for gode lavterskeltilbud innenfor psykisk helse og rus rettet mot ungdom.
  • Sørge for praktiske åpningstider i de forskjellige tjenestene som jobber med barn- og unge.
  • Sikre god kompetanse i barnevernet, gjennom blant annet å sørge for god etter- og videreutdanning av de ansatte.
  • Sikre at Bodø Kommune har et godt ettervern for unge som skrives ut av institusjon.

Omsorg og aldersvennlig samfunn

Et aldersvennlig Bodø

Vi blir stadig flere eldre, og i 2030 er vi nesten ti tusen eldre i Bodø. Samtidig blir det færre til å ta vare på oss når vi blir eldre. En verdig alderdom handler om å ha mulighet til å velge det som er best for en selv.

Mange eldre har god helse og vi må legge til rette for at de som ønsker å bidra eller delta på aktiviteter og tilbud, kan gjøre det blant annet gjennom godt samarbeid med frivilligheten. For Høyre er det viktigste at det blir gode tilbud til eldre, og ikke hvem som utfører dem. Høyre er derfor positiv til økt samarbeid med private om omsorgstilbud til eldre. Bodø Høyre vil at eldre skal ha større valgfrihet og legge til rette for at man skal kunne bo hjemme så lenge man ønsker.

Bodø Høyre vil:

• Bidra til at eldre mestrer egen hverdag og sørge for nødvendig hjelp når det er behov for det.
  • Støtte tiltak som legger til rette for at folk får bo lengst mulig i sitt eget hjem.
  • Legge til rette for at eldre som ønsker det kan leve sammen så lenge som mulig, både ved tilrettelegging i hjemmet og institusjon.
  • Prioritere etablering av omsorgstjenester som sikrer tilrettelagte tilbud, moderne løsninger, livsløpsløsninger og omtanke for menneskeverd i samarbeid med private aktører og frivillig sektor.
  • Fortsette arbeidet med å styrke bruken av god velferdsteknologi i tjenestene, slik at helsepersonell får mer tid til å ta seg av brukerne som trenger det.
  • Lytte og ta de eldre innbyggerne på alvor, blant annet gjennom å inkludere og støtte opp om Eldrerådets ønsker og prioriteringer.
  • Involvere frivillige organisasjoner i utviklingen av gode tilbud til eldre.
  • Støtte tilbud om helsefremmende tiltak for pensjonister.
  • Jobbe for at flere eldre kan stå lengre i arbeid, blant annet ved å tilby kompetansepåfyll og opplæring i digitalisering.

Pleie og omsorg

For å lykkes i arbeidet med helse- og omsorgstjenesten må kommunen prioritere både godt forebyggende arbeid, kronikeromsorg og rehabilitering, og også legge til rette for private tilbud og økt samarbeid med frivilligheten. Samtidig må kommunen være kompetent til å håndtere pasienter med komplekse og sammensatte behov.

Bodø Høyre vil:

• At fritt brukervalg skal være regelen, ikke unntaket.
  • Styrke grunnbemanningen i eldreomsorgen.
  • Være positiv til private initiativ om å bygge boligtilbud med fellesareal der det tilrettelegges for fellesaktiviteter.
  • Organisere hjemmesykepleien slik at mottakeren av tjenesten får færrest mulig å forholde seg til.
  • Arbeide systematisk med godt lederskap i helsetjenesten gjennom lokale lederutviklingstiltak.
  • Ha gode og fleksible avlastningstilbud.
  • Vurdere hvilke tiltak som skal til for å løse dagens mangel på sykepleiere og fastleger, i samarbeid med fagorganisasjonene.
  • Utarbeide tydelige rutiner for håndtering av muntlige klager på kommunens tjenestetilbud.
  • Vurdere tiltak som kan bedre hverdagen til personer med demenssykdom, også med hensyn til alder.
  • Prioritere bygging av omsorgsboliger og helsehus.
  • Sørge for at kommunale sykehjem har måltidene sine til normale tidspunkt.
  • Se på muligheten for å selge Sentrum sykehjem for å finansiere bygging av et nytt sykehjem i sentrum.

Inkludering

En kommune med plass til alle

En av kommunens viktigste oppgave er å ta vare på de som trenger det mest. Derfor skal Høyre ha en offensiv og målrettet politikk for de mest utsatte gruppene i samfunnet. Vårt overordnede mål er at alle skal kunne styre sin egen hverdag så mye som overhodet mulig, og være en del av samfunnet. Da er det systemene som må tilpasses folk, ikke omvendt.

Bodø Høyre vil:

• At private og ideelle organisasjoner skal få muligheten til å bygge ut og utvikle et godt og differensiert lavterskeltilbud for blant annet rusavhengige, psykisk syke, personer med demens og personer med nedsatt funksjonsevne.
  • Sikre tilgang til tilrettelagte boliger, arbeidstilbud og fritidstilbud til mennesker i alle former for utenforskap.
  • Flagge under PRIDE, og støtte LHBTIQ-personers rettigheter i kommunens arbeid.
  • Revurdere avtaler eller støtte til samarbeidspartnere som diskriminerer eller ikke sørger for inkludering av utsatte grupper.

Personer med funksjonsnedsettelse

Alle skal ha rett til et verdig liv. Høyre ønsker at Bodø kommune skal bidra aktivt til å gjøre hverdagen enklest mulig for de som trenger litt ekstra hjelp eller tilpassing for å mestre denne. Kommunen skal være en god tilrettelegger som det er lett å få kontakt med, og som sikrer de beste løsningene.

Bodø Høyre vil:

• Åpne for at flere private leverandører av BPA tjenester og andre helsetjenester kan etablere seg i Bodø slik at det blir fritt brukervalg.
  • Aktivt arbeide for at det etableres nye botilbud for personer med funksjonsnedsettelse i samarbeid med brukere og pårørende.
  • Arbeide med å styrke universell utforming av viktige møteplasser og offentlige arenaer i kommunen.
  • Sikre at personer med funksjonsnedsettelse også får delta på arrangementer i forbindelse med BODØ2024 og andre kulturelle arrangementer, festivaler og konserter.
  • Opprettholde at støttekontaktordningen i hovedsak blir individuell der brukere ønsker det.
  • Motivere private og offentlige instanser med arbeidsinkluderingsordninger som skaper nye stillinger for personer med utviklingshemming i ordinære virksomheter.
  • Jobbe for et universelt utformet Bodø sentrum.
  • Utvikle Bodø Naturskole som mestringsarena for barn og unge med funksjonsnedsettelser både i skole og fritid.

Innvandring og integrering

Bodø Høyre ønsker at det skal bli flere Bodøværinger og er positiv til innvandring. Det er staten som bestemmer hvor mange flyktninger Norge skal ta imot hvert år. Bodø har vist seg som en god og forutsigbar aktør både i tilknytning til bosetting og integrering. Det skal kommunen fortsatt være. Derfor mener Høyre at Bodø fortsatt skal bidra i bosettingsdugnaden. De som kommer til Bodø skal føle seg som innbyggere av kommunen, ikke innvandrere. Vi tror at å aktivt invitere alle grupper med på de samme aktiviteter og sosiale arenaer, sikrer bedre integrering enn å opprette egne tilbud til flyktninger.

Bodø Høyre vil:

• Strekke oss langt for å Bosette det antallet flyktninger vi blir anmodet om å ta imot.
  • Få flyktninger raskest mulig inn i arbeidslivet og gi norskopplæring i kombinasjon med arbeidspraksis
  • La private og ideelle aktører kunne tilby deler av introduksjonsprogrammet dersom det sørger for et bedre tilbud for de som skal integreres.
  • Innføre et gratis språkprogram for innvandrere.
  • Kartlegge psykisk helse blant innvandrere slik at man kan innføre målrettede tiltak.
  • Styrke frivillighetsarbeidet og dets betydning for en god integrering i kommunen.

Sosiale ulikheter

Mange opplever at det de senere årene har blitt dyrere å bo i Bodø. Samtidig ser vi at barnefattigdom er et økende problem som gjelder flere grupper i samfunnet. For Bodø Høyre er det viktig med målrettede tiltak for å forebygge sosiale ulikheter.

Bodø Høyre vil:

• Prioritere å bruke barnefattigdomsmidler til tiltak som forbedrer hverdagen til de som trenger det mest.
  • Sikre at alle barnefamilier har råd til å ha barna på SFO.
  • Stimulere til tiltak som for eksempel Allfri som gjør at barn, på tvers av bakgrunn, har felles møtearenaer.
  • Sørge for at bostøtteordningen fungerer på en enkel og minst mulig byråkratisk måte.
  • La de som mottar sosialhjelp beholde barnetrygden.

Psykisk helse, rusomsorg og forebygging

Det å bli sett for den man er og få muligheten til å delta er grunnleggende for alle mennesker. Mange opplever å ha psykiske helseproblemer i løpet av livet, på tvers av aldersgrupper og i alle deler av befolkningen. En viktig bærebjelke for Høyres arbeid er forebygging og gode lavterskeltilbud. Høyre er positiv til at kommunen samarbeider med brukerorganisasjoner, frivillige og veldedige organisasjoner.

Bodø Høyre vil:

• Tilby gode lavterskeltilbud for de som sliter med sin psykiske helse, eller vold- og rusproblematikk.
  • Tilrettelegge for fritidsaktiviteter for utsatt ungdom i helger og sommerferie.
  • Tilrettelegge for fritidsaktivitet for mennesker som sliter med psykisk helse og rus.
  • Støtte aktiviteter som sikrer møteplasser for å forebygge ensomhet.
  • Utrede mulighet for ulike tilbud for å forebygge overdoser av rusmidler, blant annet brukerrom, teststasjoner og ulike opplæringstilbud i samarbeid med nasjonale kompetansesenter.

Utvikling

Boligpolitikk

Muligheten til å ha et godt sted å bo er et fundament i et velfungerende velferdssamfunn. Høyre ønsker å legge til rette for at flere skal kunne eie sin egen bolig og at det skal bli lavere boligpriser i Bodø. Boligprisene i Bodø er høye og gjør at mange ikke har råd til å kjøpe sin egen bolig.

Bodø Høyre vil:

• Legge til rette for bygging av flere boliger ved å regulere betydelig flere områder til boligbygging.
  • Redusere kostnadene for små leiligheter (ungdom/førstegangsetablerere) ved å redusere lokalt vedtatt krav til utomhusareal for små leiligheter i Bodø sentrum. Evt. sikre prisreduksjon til unge boligkjøpere av små leiligheter ved at kravet til utomhusareal reduseres
  • Fjerne lokale krav som bidrar til å gjøre husbygging i Bodø unødig komplisert og dyrt utover nasjonale minstekrav.
  • Øke rammen for startlån betydelig for at flere kan kjøpe sin egen bolig samt bidra til økt boligbygging
  • Legge til rette for forskjellige leie- til eie-modeller.
  • Jobbe mot Nordland fylkeskommune for å få realisert hybelhus for elever i videregående skole som er borteboere. Målet må være at Elever som flytter til Bodø skal være garantert hybel det første året de bor i kommunen.
  • Bodø kommune skal fortsatt arbeide for gode botilbud for byens studenter, gjennom å jobbe overfor nasjonale myndigheter for bevilgninger til studentboliger, men også ved å tilrettelegge for at private aktører kan bidra. Det viktigste er at det finnes nok gode boliger tilgjengelig til en rimelig pris.
  • Bodø høyre ønsker å se på mulighetene for enklere å kunne fradele tomter til fritidsboliger
  • Legge til rette for å etablere mikrohus for å øke antallet mindre og rimelige boliger som også bidrar til bærekraftig boligbygging og livsstil.
  • At Bodø kommune skal tilrettelegge for at ny teknologi kan brukes for å redusere boligkostnad og bidra til reduserte CO2-utslipp
  • At Bodø kommune/Boligstiftelsen skal kjøpe leiligheter i nye prosjekter for å sikre spredning av kommunale boliger og økt boligbygging.
  • Gjennomføre en vurdering av om kommunal infrastruktur i tidligere Breiva tomtefelt kan benyttes til boligbygging med en andel til førstegangsetablerere og boligsosiale formål
  • Se på muligheten for å gjennomføre et pilotprosjekt likt «Lille Komsa» i Alta hvor bokvalitet vektlegges høyere enn pris ved salg av kommunal tomt.
  • Vurdere å selge mindre tomteområder for å få flere mindre aktører i byggenæringen med i budrunder
  • Samarbeide med hele byggenæringen for å bygge flere tilpassede boliger til ulike målgrupper, alle generasjoner (eks felles tun i eldreboliger o.l.).
  • Aktivt bruke startlån for at flere som i dag leier kommunale boliger kan kjøpe boligen og eie sin egen bolig. Salg av kommunale boliger til leietakere på gunstige vilkår kan dermed reinvesteres i flere leieboliger
  • Ved bygging av nye boliger vurdere å stille krav om at et antall boliger skal ha et prisnivå innenfor startlånsrammen.
  • Skjerme for plutselige husleieøkninger i kommunale boliger for å skape forutsigbarhet for beboerne
  • Vurdere muligheten for ny innretning av husleie i kommunale boliger slik at det for eksempel blir en maksleie i % av beboers inntekt.
  • Skille mellom gjennomgangsboliger hvor folk kan bo en kortere tid og boliger med heldøgns bemanning for beboere med varig hjelpebehov.
  • Bygge flere boliger for vanskeligstilte ved å invitere til økt samarbeid mellom kommunen og byggenæringen. For eksempel kan kommunale tomter brukes som virkemiddel og det kan settes krav til leie til eie modell eller lignende.
  • Legge til rette for bygging av private bofellesskap for unge funksjonshemmede (mini- Tangerudbakken)
  • Bygge videre på selveier- modell fra Tverlandet. Festetomter fra kommunen kan bidra til at flere slike bofellesskap blir bygd.
  • Øke satsingen på boliger som markedet ikke tilbyr (f.eks. til rusmisbrukere og funksjonshemmede)
  • Innføre bunnfradrag på eiendomsskatten og gradvis øke dette til kr 500 000. Dette med formål om en reell lettelse i eiendomsskatten.
  • Sikre utbygging og vedlikehold av nødvendig infrastruktur i tråd med utbygging og demografiske endringer.
  • Være positiv til etablering av fritidsboliger utenfor regulerte felt.
  • Være positiv til at mindre smartboligfelt etableres med basis nye boformer med kollektive løsninger så som, kolonihage, drivhus, hobbyverksted og andre kollektive løsninger så som felles energiproduksjon, bildeling med mere.

Klima, energi og blågrønn utvikling

Bærekraftig utvikling av byene er avgjørende for at vi skal kunne løse klima- og miljøutfordringene. Bodø har vokst frem basert på mulighetene som havet gir. En smart og miljøvennlig utvikling av Bodø må ta utgangspunkt i mulighetene både til havs og på land. Havet rundt Bodø gir muligheter for viktig sjømat og arbeidsplasser knyttet til dette ikke minst i kommunens ytterkanter.  Høyre vil legge til rette for utvikling av nye muligheter i havet som for eksempel lukket sjøbasert fiskeoppdrett, dyrking av tang, tare og alger. For å sikre Bodø tilgang til ny energi for fremtiden vil vi jobbe for et forbedret strømnett og utvikling av ny energi der det ligger til rette for det. Kombinert med effektiv energibruk og smart teknologi vil dette gi grunnlag for nye arbeidsplasser og boliger i det grønne skiftet.

Vi ønsker god arealutnyttelse som en viktig del av visjonen om å lage en smart og miljøvennlig kommune. Bodø Høyre vil at det skal være en gjennomgående grønn tenkning i alle kommunens prosjekter.

Bodø Høyre vil:

• Utvikle alle nye kommunale bygg som mest mulig energieffektive. Samt tenke miljø under større oppussingsprosjekter.
  • Stille krav om klima- og miljøvennlig profil i offentlige anbudsprosesser.
  • Styrke sentrumskjernen ved å bygge bærekraftig tett og høyt.
  • Ha som ambisjon at all ny kommunal utendørsbelysning, herunder gatelys, skal benytte mest mulig miljøvennlig teknologi.
  • Bruke miljøvennlig byggemateriale i offentlige nybyggingsprosjekt basert på faglige vurderinger.
  • Redusere energibruken i kommunale bygg og legge om fra fossile energikilder til fornybar energi.
  • Vedlikeholde og renovere eksisterende infrastruktur og bygninger slik at det bidrar til mer miljøvennlige løsninger og mindre utslipp.
  • Sørge for videre utbygging og utbedring av strømnettet i Bodø for å sikre byen ny tilgang på fornybar energi for fremtiden.
  • Jobbe opp mot sentrale klima- og miljømyndigheter for å fremme pålegg om at mellomstore og større fartøy benytter Bodø Havns Landstrømsanlegg ved anløp. Dette vil også redusere miljøpåvirkningen fra NOx (nitrogenoxid) i sentrumsnære omgivelser samt utslipp av uønskede klimagasser.
  • Legge til rette for prosjekter for varmegjenvinning og bærekraftig bruk av vann.
  • Støtte, stimulere til og initiere sirkulærøkonomiske prosjekter i både offentlig og privat sektor i kommunen.
  • Gjennom kommunens eierskap i Bodø Energi og SKS jobbe aktivt for å sikre langsiktig forsyning av elektrisk kraft gjennom videre lokal og regional utbygging av vind-, vann- og solenergi spesielt med tanke på fremtidig kraftbehov for videre utvikling.
  • Posisjonere Bodø for fremtidig vekst i bærekraftig havbruk som for eksempel lukket sjøbasert havbruk
  • Være pådriver for å sikre et bærekraftig distribusjonssystem av Hydrogenrelatert fuel for fremtidens ferge og kysttransport ut fra Bodø havn (Ref. nye Vestfjordferger basert på hydrogendrift fra 2025).

Samferdsel og infrastruktur

Høyre mener at det er kommunens ansvar å legge til rette for at folk får mulighet til å velge smarte og miljøvennlige løsninger. Infrastruktur er et av de viktigste virkemidlene kommunen har for å påvirke egen byutvikling.

For Høyre er det viktig å sørge for at kommunen har trygge veier. Gode kollektivløsninger er en selvfølge i store byer og er også en naturlig måte å kutte i utslipp på. Bykjernen skal være utformet med mennesker som premiss og gående, syklende og kollektivt som prioritert ferdsel.

Den nye flyplassen vil fullføres i løpet av de kommende årene. Dette har potensial for å endre trafikkstrømmene i Bodø.  Det skal etableres nye veisystemer og andre trafikkløsninger. Bodø Høyre vil arbeide for at det legges til rette for smidige overganger mellom ulike transportmåter som sjø, bane, veg og luftfart. Høyre vil særlig fokusere på miljøvennlige valg som bidrar til færre klimaavtrykk, samt løsninger som er trafikksikre.

Derfor vil Bodø Høyre:

• Jobbe for å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på kommunale veier og fortau.
  • Arbeide for et velutviklet og helhetlig busstilbud, der helligdags- og nattbusstilbud forbedres.
  • Være positiv til nye transportløsninger, og legge til rette for nye pilotordninger.
  • Legge til rette for trygge sykkelveier på nye større veistrekninger, og gjennom vedlikehold av eksisterende infrastruktur.
  • Sørge for trygge skoleveier for elevene.
  • Legge til rette for parkeringsløsninger som sikrer tilgjengelighet til sentrum for befolkningen som bruker bil.
  • Gå i dialog med Statens Vegvesen for på sikt å begrense bruken av veisalt.
  • Støtte innovative løsninger for å gjøre veiene smartere.
  • Samarbeide med næringer for å øke mikromobilitet (f.eks elsparkesykkel) og klimavennlige løsninger og kjøretøy.
  • Sørge for at fotgjengere kan ferdes trygt på fortauene og ikke hindres i å gå til fots av syklister og personer på elsparkesykkel.
  • Jobbe opp mot fylkeskommunen for å få et bedre busstilbud i Bodø.
  • Arbeide for billigere busstilbud, særlig til unge og studenter.
  • Vurdere å innføre datoparkering for å lette brøyting og feiing.

Bodømarka, parker og grøntarealer

Grønn utvikling handler også om hvordan vi tar vare på og bruker naturen rundt oss. Bodømarka og naturen rundt Bodø by skal ivaretas særskilt. Det er et meget godt folkehelsetiltak å bygge opp under den utstrakte bruk av marka som vi allerede ser i dag. Tilgjengeligheten skal bedres, og Bodø Høyre ønsker å støtte opp om all frivillig aktivitet som bidrar til økt bruk av naturen i nærmiljøet. Samtidig må vi ta vare på det biologiske mangfoldet. Tiltak som hindrer forsøpling i naturen er også svært viktig.

Derfor vil Bodø Høyre:

• Sørge for at kommunens leke- og grøntarealer blir vedlikeholdt, og er tilgjengelige for alle.
  • Bevare biologisk mangfold i kommunen og sikre insektenes leveområder.
  • Plante insektsvennlige planter på kommunens arealer inkludert takterrasser.
  • Ruste opp og bevare parkene som byens grønne lunger. Nye trær og planter skal i størst mulig grad være matplanter og nyttevekster for mennesker og dyr.
  • Sørge for at Torget og Rådhusplassen er lett tilgjengelig for ulike arrangementstyper.
  • Føre en fornuftig forvaltning av Bodømarka, slik at den også kommer fremtidige generasjoner til gode.
  • Sette ut flere benker i turområder og langs gang- og sykkelveier.
  • Øke antall søppelkasser i kommunen.

Løft for bykjernen

Høyre mener Bodø kommune har er stort ansvar sammen med næringsdrivende og gårdeierne for å sikre en attraktiv bykjerne. For oss er de viktigste vilkårene for en levende bykjerne god tilgjengelighet, attraktive byrom og gode parkeringsløsninger.

Både næringsdrivende og innbyggere peker på parkering som en av de største tersklene for å få folk til å benytte seg av bykjernen. Høyre vil innføre en prøveordning med to timer gratis parkering. Ved behov ønsker vi å planlegge et nytt parkeringsanlegg i sentrum.

Bodø Høyre vil:

• Være positiv til tiltak som gjør bykjernen i Bodø mer attraktiv.
  • Gjennomføre en prøveordning med inntil to timers gratis parkering i bykjernen.
  • Fortsette å legge til rette for fortetting av bysentrum slik at flere kan bo i bykjernen.
  • Legge til rette for tiltak som stimulerer studenter å bo i sentrum og bruke sentrum.

Skape fremtidens arbeidsplasser

Vi vil ha et bedrifts- og arbeidsliv som har gode rammevilkår for å skape aktivitet, og arbeidsplasser. Kommunen skal aktivt bidra til å legge til rette for arbeidsplasser slik at vi kan ha et høyt velferdsnivå, også i fremtiden.

Høyre skal være aktiv og tydelig i arbeidet overfor nasjonale myndigheter slik at vi kan sikre gode vedtak for vår kommune.. Slik vi tidligere har gjort blant annet i arbeidet om Ny By – Ny Flyplass, etablering av fjernstyrte flykontrolltårn, etableringen av Jektefartsmuseet og arbeidet med å få på plass nye studentboliger.

Bodø Høyre vil:

• At Bodø skal være en raus og inkluderende fylkeshovedstad, som legger til rette for økt utvikling for hele fylket. Bodø skal være samarbeidsorientert overfor sine nabokommuner
  • Sørge for stabile, forutsigbare og fornuftige rammevilkår for næringslivet, for å legge grunnlag for flere arbeidsplasser og økt konkurransekraft.
  • Være til stede der beslutningene tas, og knytte gode relasjoner til sentrale beslutningstakere uavhengig av partitilhørighet.
  • At Bodø kommune skal være en proaktiv JA-kommune som aktivt bidrar til økt næringsaktivitet og flere arbeidsplasser i privat sektor.
  • Legge til rette for at nye næringer kan etablere seg i Bodø.
  • At det utarbeides et godt planverk som viser vilje til økt satsing på privat næringsliv og skaper bedre forutsigbarhet for næringslivet.
  • Skape et nært samarbeide med Bodøregionens Utviklingsselskap (BRUS) for å styrke fellesinteresser i næringsutviklingssammenheng til våre nabokommuner i regionen.
  • Bidra til at marine næringer finner areal, infrastruktur og kompetanse ved etablering i Bodøregionen.
  • Legge til rette for bærekraftig landbruks- og beitevirksomhet.
  • Styrke Bodø Havn og Bodø-terminalen for å videreutvikle transportmuligheter mellom sjø og jernbane.
  • Sørge for at inkludering av innvandrere, personer med funksjonsnedsettelser, sykemeldte og andre som står utenfor arbeidsmarkedet er prioritert i kommunale planer med tydelige resultatmål.
  • Støtte opp om sosiale entreprenører som vil bidra til å skape arbeidsplasser for grupper som har vanskelig for å komme inn i arbeidsmarkedet.
  • Lage målrettede klima- og energiplaner i samarbeid med privat næringsliv.
  • Sikre trygg og god fremdrift i Ny by- ny flyplass. Både på reguleringsarbeid og lokal finansiering.
  • Videreutvikle kommunens eierskap i virksomheter gjennom en eierstyring som bidrar til økt avkastning til Bodø Kommune, fokus på lønnsomhet over tid kombinert med samfunnsbygging.
  • Jobbe for å opprette flere HELT MED arbeidsplasser.

Kunnskap og innovasjon

Nord universitet er byens viktigste kompetanseinstitusjon og har sammen med forskningsmiljøene og næringslivet i Bodø et godt utgangspunkt for å danne et skapende og innovativt arbeidsliv. Vi har i dag om lag 6000 studenter i Bodø. Vi vil at Bodø skal være en god vertskommune for studentene, og bidra til at deres studietid blir en positiv opplevelse.

Bodø Høyre vil:

• Arbeide aktivt overfor regjeringen for å sikre fortsatt utvikling av Nord Universitet og andre viktige studietilbud.
  • Arbeide for at studenter skal bli værende i kommunen etter fullført utdanningsløp.
  • Arbeide for å knytte kunnskapsmiljøene, næringslivet og studenter sammen.
  • Sørge for praksisplasser for studenter i kommunens enheter, samt sørge for at studenter har mulighet til å skrive bachelor-/masteroppgave i samarbeid med kommunen.
  • Ha en inkluderingsdugnad for å bidra til at flere kommer i jobb, blant annet ved å øke antallet plasser for traineer med nedsatt funksjonsevne og sørge for at flere nyansatte i kommunen skal være personer med nedsatt funksjonsevne eller «hull i CV-en».

Forsvar, sikkerhet og beredskap

Bodø har en sterk identitet som vertskapsby for forsvaret gjennom mange tiår med hovedflystasjonen, og i dag med Forsvarets Operative Hovedkvarter (FOH). I en tid hvor vi igjen har en anspent situasjon i Europa er det viktig at forsvaret styrkes. Høyre er positive til at Bodø i stor grad skal legge til rette for forsvarets fremtidige behov i kommunen.

Bodø har i mange år hatt et sterkt fagmiljø innenfor sikkerhet og beredskap. Dette vil Høyre jobbe politisk for å videreutvikle sammen med relevante offentlige og private aktører.

Bodø Høyre vil:

• Fortsette å legge til rette for Bodø som en god vertskapskommune for forsvaret.
  • Videreutvikle Bodø som forsvars- og beredskapshovedstaden i Nord-Norge.

Kultur, trossamfunn, idrett og reiseliv

For at Bodø skal være en attraktiv by er det viktig at det satses på det kulturelle mangfoldet. kommunen skal være en god tilrettelegger og positiv til gode initiativ.

For at man skal ha det bra i hverdagen er fritidsaktiviteter viktig. Høyre mener at den enkelte selv vet best hva som er givende å holde på med, men kommunen skal være en god tilrettelegger for at folk i alle aldre skal ha noe givende å gjøre.

Bodø er europeisk kulturhovedstad i 2024. Høyre mener vi må utnytte en unik mulighet til å markedsføre Bodø som en levende kulturby, og bygge videre på dette også i årene etter. Det er viktig at Bodøs innbyggere i alle aldre blir inkludert i forkant og underveis i kulturhovedstadsåret.

Kirkelig virksomhet omfatter religiøst, sosialt og kulturelt arbeid, som er viktige faktorer i et raust og inkluderende samfunn. Kommunen skal bidra til god tilrettelegging for dette.

Bodø Høyre vil:

• Arbeide for å styrke Bodø som kunst, kultur- og museumsby.
  • Arbeide for at Bodø skal oppleves som imøtekommende og godt tilrettelagt for besøkende og turister.
  • Være en pådriver for et bærekraftig reiseliv som både kommer lokalbefolkning og tilreisende til gode.
  • Støtte arbeidet med å sertifisere Bodø som et bærekraftig reisemål.
  • Prioritere offentlig støtte til kulturtilbud der barn og unge står i fokus.
  • I størst mulig grad holde seg til idrettsrådets ønsker og prioriteringer.
  • Endre innretningen til fritidskortet slik at en i større grad støtter familier med lav inntekt.
  • At kommunen skal være åpen for å kunne tildele gunstige tomter til idrettslag slik at de kan bygge nødvendige anlegg.
  • Sørge for at skoler og andre kommunale bygg, som rådhuset, kan være åpne til bruk på ettermiddagstid.
  • Jobbe for at Arktisk Filharmoni blir fullt statlig finansiert.
  • Sørge for at Stormen i større grad er en arena som er åpen for barn og unge.
  • Legge til rette for et livssynsåpent samfunn, med toleranse for trosuttrykk og trosutøvelse i kommunen.
  • Gi Den norske kirke og andre trossamfunn tilstrekkelige rammer for å drive kirkelig arbeid og til å ivareta kirkebyggene på forsvarlig måte.
  • Få realisert tilbygg og renovering av Bodø domkirke, slik at kirken står rustet til å betjene en ny bydel med økt befolkning.
  • Støtte kirkelig kulturarbeid rettet mot barn og unge.