1. Du skal glede deg til å bli gammel

Kjell Arne Hermansen, ordførerkandidat

Klikk på videoen for å se ordførerkandidat Kjell Arne Hermansen vise Drammen Høyres løsninger.

Du skal glede deg til å bli gammel

Andelen eldre øker, og i 2030 vil det være nesten 22 000 eldre i kommunen vår. Høyre vil at alle eldre skal få muligheten til et aktivt og sosialt liv. Alle skal ha en trygg alderdom i vente.

Kjell Arne Hermansen, ordførerkandidat for Drammen Høyre

Det grunnleggende svikter

Mange eldre har sammensatte omsorgsbehov og noen er ensomme. Behovet for mer tilpasset omsorg og behandling av eldre øker. Det er ofte de grunnleggende behovene som svikter. Mat, aktivitet, fellesskap og sammenhengen i tjenestene. Det gjør den siste delen av livet vanskelig å mestre for mange. Pårørende blir slitne og mange ansatte føler at de ikke de gjør en god nok jobb fordi tiden ikke strekker til.

Drammen Høyres mål er at vi skal være en inkluderende og helsefremmende kommune der den enkelte opplever mestring, og kan leve og bo selvstendig. Brukerne skal oppleve verdighet, frihet og trygghet gjennom gode tjenester. Boliger og infrastruktur skal legge til rette for at flest mulig kan klare seg selv, og ha aktive og meningsfulle dager. Drammen skal være en foregangskommune innen velferdsteknologi.

Aktiv alderdom i eget hjem

Drammen Høyre vil at alle skal føle seg velkomne i kommunen, og få den hjelpen og det livet man fortjener. Vi ønsker å legge til rette for at man skal kunne bo hjemme så lenge man ønsker, og tilby gode tjenester til alle – uavhengig om du bor hjemme eller på institusjon.

Vi vil legge til rette for aktiviteter og arrangementer som kan hjelpe de eldre med å holde seg aktive å bygge sosiale nettverk. Uavhengig av hvor du selv velger å bo, skal det være aktiviteter som gjør at alle skal føle seg inkludert i samfunnet. Dersom du ønsker ett glass vin til maten, så skal du få lov til det, selv om du bor på institusjon.

Valgfrihet

I byer hvor venstresiden styrer sier de opp kontrakter med private aktører, utelukkende fordi aktørene er private, selv om beboere og pårørende er godt fornøyd med tilbudet. Vi i Høyre mener at hver enkelt person vet best selv, hva som passer for seg. Det er ikke politikere sitt ansvar å bestemme hvem som skal hjelpe deg i hjemmet ditt.

Høyre ønsker å innføre fritt brukervalg i Drammen, slik at du selv kan være sjef i ditt eget liv og selv velge mellom kommunale, ideelle eller private tjenestetilbydere. Da får du mer valgfrihet og frihet til å velge det som passer best for ditt individuelle behov.

Drammen Høyre vil:

• Styrke hjemmetjenesten, slik at flest mulig skal kunne bo lengst mulig hjemme.
  • Tilby minst en times daglig aktivitet på- eller utenfor sykehjemmet.
  • Satse på matglede. Vi vil ha mer valgfrihet rundt når man skal spise, hva man skal spise og det skal være lov å få servert et glass vin.

Se flere gode grunner til å stemme Høyre i Drammen: