Syv gode grunner til å stemme Høyre i Drammen

Høyre topp 3 kandidater i Drammen 2023

Vi får fart på Drammen!

Etter 4 år med rødgrønn styring må vi få fart på Drammen. Da må vi spille på lag med de som skaper arbeidsplasser og de som vil utvikle kommunen vår til det bedre. Vi må sette enkeltmennesket først, og bli en ja-kommune. Vi vil gjøre Drammen til en kommune med muligheter for alle!

1. Du skal glede deg til å bli gammel i Drammen

Andelen eldre øker, og i 2030 vil vi være nesten 22 000 eldre i kommunen vår. Høyre vil at alle eldre skal få muligheten til et aktivt og sosialt liv. I omsorgstjenestene skal det være smakfulle måltider, god pleie og mer sammenhengende tjenester. Vi vil gjeninnføre fritt brukervalg, slik at eldre skal få være sjef i eget liv og selv få velge mellom kommunale, ideelle eller private tjenester som passer deres behov best.

2. Fortsatt nei til eiendomsskatt

Kommuneøkonomien er stram. Dersom de folkevalgte ikke bruker pengene på en god måte, er veien til eiendomsskatt kort. Høyre er garantisten mot innføring av eiendomsskatt.

3. En skole for elevene

1 av 5 elever går ut av drammensskolen uten å kunne lese, regne og skrive skikkelig. Høyres mål er å skape en skole med muligheter for alle, uavhengig av bakgrunn. Vi vil gjeninnføre Ung 11, satse på tilpasset undervisning for elever som sliter med skolen og elever som ikke opplever nok mestring. Vi vil stille krav til lærerne og satse på videre- og etterutdanning. Samtidig må vi styrke laget rundt elevene med flere helsesykepleiere og miljøarbeidere – så elevene lærer innenfor gode rammer.

4. Nye Drammen. Nye muligheter.

Høyre vil sørge for at Drammen igjen blir en ja-kommune, hvor vi heier på fremtidsrettet industri og på mennesker som ønsker å skape noe. Vi skal gjøre det enklere å etablere nye arbeidsplasser. Innen 2027 skal det være 2500 nye kontorarbeidsplasser og 1500 nye logistikk- og industriarbeidsplasser i Drammen.

5. Muligheter for alle

3500 barn vokser opp fattige i Drammen og mange familier sliter med å få endene til å møtes. Disse må gjerne prioritere mat på bordet foran aktiviteter for barna sine. Høyre vil gi alle barn og unge i Drammen mulighet til å delta på minst én fritidsaktivitet i uka, uavhengig av foreldrenes lommebok.

6. Alle skal kunne bo i Drammen

Høyre vil jobbe for at flere skal oppnå boligdrømmen. Vi vil skape nye veier inn på boligmarkedet gjennom å bygge 3000 nye og mer varierte boliger i kommunen. Høyre skal jobbe for at flest mulig får muligheten til å eie sitt eget hjem, blant annet gjennom «leie til eie».

7. Et grønnere Drammen

Drammen skal bli en grønnere kommune. Høyre vil kutte kommunens klimagassutslipp og gjøre det enkelt å ta klima- og miljøvennlige valg. Vi vil satse på løsninger hvor enkeltmennesket kan bidra. Vi skal spille på lag med næringslivet, og bruke kommunens innkjøps- og anbudsmakt til å prioritere lokale, miljøvennlige aktører.

Finn ditt nærmeste valglokale

Du kan forhåndsstemme fra 10. august til og med 8. september. I denne perioden kan du stemme i valglokaler over hele landet. Se oversikt over lokale valglokaler og åpningstider her:

Valgdagen i år er mandag 11. september. På valgdagen må du stemme i Drammen kommune. Se oversikt over lokale valglokaler og åpningstider her:

Husk å ta med legitimasjon når du skal stemme. Godt valg!