7. Et grønnere Drammen

Victoria Cavallini Fevik, 3. kandidat

Klikk på videoen for å se 3. kandidat Victoria Cavallini Fevik vise Drammen Høyres løsninger.

Et grønnere Drammen

Klimautfordringene er vår tids største utfordring, og vi i Høyre vil at Drammen skal bli en grønn kommune. Stadig flere blir mer bevisst på klima, og å ta miljøvennlige valg og da må vi tilrettelegge for det i Drammen. For skal vi kutte utslipp i Drammen må vi ha alle med på laget.

Victoria Cavallini Fevik, 3. kandidat for Drammen Høyre

Høyre stiller krav

Uavhengig av hvor mye kommunen kan kutte i utslipp, kommer vi ikke i mål uten at alle bidrar. Det viktigste for Høyre er å prioritere de tiltakene som vil gi størst klimaeffekt for pengene, og bruke kommunens anbuds og innkjøpsmakt. Kommunen er en stor aktør, og kan gjennom dette bruke denne posisjonen til å stille miljø- og klimakrav. Derfor vil vi stille krav om klimavurdering i saker til politisk behandling.

Vi må ha en klimapolitikk som får folk med oss, ikke mot oss. Det grønne skifte skal ta Drammen fremover, ikke bakover.

Alle med på laget

Skal vi kutte utslipp i Drammen må vi ta alle med på laget. Uavhengig av hvor mye kommunen kan kutte, kommer vi ikke i mål uten av alle bidrar. Vi vet at næringslivet ligger i front.

Drammen kommune har nylig vedtatt en klimastrategi. Da vi behandlet denne, ønsket de rødgrønne å fortsette med Futurebuilt, selv om vi vet at bransjen allerede benytter mer moderne standarder som Bream Excellence. Politikerne kan ikke vedta løsninger som næringslivet ikke vil ha. Vi tror at næringslivet er best egnet til å finne nye klimaløsninger og teknologi, da må kommunen spille på lag med næringslivet og bidra med sin innkjøpskraft.

Fremover, ikke bakover

Selv om alle ikke kan gjøre alt, kan alle gjøre noe. Skal vi kutte utslipp, må vi bli sirkulære. Det betyr at vi må gjenbruke det vi har, fremfor å kjøpe nytt. Vi vil gjøre det mer attraktivt og enkelt å reparere elektronikk eller klær. Vi ønsker å ha et livssyklusperspektiv på produksjon, bruk og utfasing av produkter. Det er bra for lommeboka og for miljøet, både for innbyggere og bedrifter.

Drammen Høyre vil:

• Prioritere tiltak som gir størst mulig klimaeffekt for pengene.
  • Hjelpe innbyggere og bedrifter å planlegge grønn omstilling og gjøre investeringer i tråd med kommunens klimamål.
  • Stille kvalifikasjonskrav om utslippsfrie og fornybare løsninger i anskaffelser, og bruke miljøbonus og miljøvekting.

Se flere gode grunner til å stemme Høyre i Drammen: