3. En skole for elevene

Victoria Cavallini Fevik, 3. kandidat

Klikk på videoen for å se 3. kandidat Victoria Cavallini Fevik vise Drammen Høyres løsninger.

En skole for elevene

Mye går bra i skolen, men vi har fortsatt store utfordringer. Hver femte elev går ut av drammensskolen uten å kunne lese, regne og skrive skikkelig. For mange starter problemene allerede i barnehagen. Vi i Høyre ønsker en skole med muligheter for alle, uavhengig av bakgrunn. Da må vi starte tidlig.

Victoria Cavallini Fevik, 3. kandidat for Drammen Høyre

Kvalitet og kunnskap

Alle barn skal ha den samme muligheten til å lykkes. Vi må lage et læringsløp som ser den enkelte eleven og som stiller krav til lærerne. For å skape trygge og selvstendige barn og unge må vi tenke helhetlig om barnehage og skole, og satse på lek, aktivitet og læring.

Høyre ønsker en skole med kvalitet og kunnskap, hvor alle elever har like muligheter og hvor innsatsen settes inn tidlig nok, slik at flere elever kjenner læringsglede og flere fullfører og består skoleløpet. Derfor skal alle elever skal få tilrettelagt undervisning, også gjennom forsering av fag.

Ta vare på lærelysten

De elevene som sliter må få hjelp tidlig i skoleløpet, slik at små problemer ikke vokser seg store. Vi må derfor kartlegge barns utfordringer og behov allerede i barnehagen. På den måten sikrer vi i større grad at ingen faller fra, og legger til rette for at alle barn opplever mestring. Barn starter på skolen med stor iver og lærelyst. Da er det viktig at vi skaper en skole som tar vare på lærelysten og som ser den enkeltes behov og muligheter. En forutsetning for et godt læringsmiljø er at man trives på skolen.

Tidligere i vår la hovedverneombudet frem en rapport som slo alarm om vold i skolene i Drammen. Både lærere og elever kvier seg for å dra på skolen, og enkelte lærere føler seg overlatt til seg selv. Denne situasjonen er ikke akseptabel. Da må vi som politikere handle. Vi må få tilbake respekten i skolen, slik at elevene respekterer hverandre, lærerne og ordensreglene. Tiden for handling er nå.

Satse på læreren

En god skole krever gode lærere. Derfor må vi fortsette satsingen på læreren, og sørge for at lærerutdanningen holdes relevant og er av høy kvalitet. Vi ønsker å fortsette det store videreutdanningsløftet og sørge for at flere får fullført formell lærerutdanning og at alle som trenger det kan oppnå kompetansekravene.

Drammen Høyres mål er at Drammen skal tiltrekker seg de dyktigste lærerne og rektorene. Vi ønsker å gi den enkelte lærer frihet i å utforme faglig og pedagogisk opplegg for elevene og prioritere flere lærerspesialister.

Oppnå sitt potensial

Høyres mål er å tilby en skole der hvert enkelt barn oppfyller sitt fulle faglige potensial og får utvikle sine evner og anlegg for å bli et trygt, aktivt og selvstendig menneske.

Drammen Høyre vil:

• Vi vil gjeninnføre ung 11, ett frivillig 11 skoleår for de som trenger det mest.
  • Vi ønsker å satse på tilpasset undervisning for de elevene som sliter med skolen, og som ikke opplever mestring.
  • Samtidig må vi styrke laget rundt elevene med flere helsesykepleiere og miljøarbeidere – så elevene lærer innen gode rammer.

Se flere gode grunner til å stemme Høyre i Drammen: