6. Alle skal kunne bo i Drammen

Kjell Arne Hermansen, ordførerkandidat

Klikk på videoen for å se ordførerkandidat Kjell Arne Hermansen vise Drammen Høyres løsninger.

Alle skal kunne bo i Drammen

Boligprisene er i ferd med å bli for høye for mange. Vi vil jobbe for at flere skal kunne oppnå boligdrømmen Drammen.

Kjell Arne Hermansen, ordførerkandidat for Drammen Høyre

Unike bokvaliteter

Det er flere måter vi kan møte denne utfordringen på. En av dem er at vi må bygge ut et mangfold av ulike boliger, i forskjellig prisklasser og ta i bruk hele kommunen. Dette vil gjøre at vi som kommune vil kunne tilby boliger som er etterspurt.

Drammen er en attraktiv kommune å bo i. Vi er et sentralt knutepunkt for hele østlandsregionen med et godt kollektivtilbud. Dette sikrer miljøvennlig samferdsel lokalt, men også om du skal i retning Oslo, Skien, Kristiansand eller Bergen. Drammen er en passe stor by, med et godt kulturtilbud, kvalitetsrestauranter og en sterk frivillighet. Fra Steinberg til Berger er det mange fine lokalsamfunn og tettsteder med sine unike bokvaliteter.

Forutsigbarhet for enkeltmennesket

I Drammen skal det være mulig å få tak i en god bolig, som dekker forskjellige menneskers behov i ulike livssituasjoner. Det å eie en bolig er norsk verdi som gir forutsigbarhet for enkeltmennesket, og kan være med på å sikre en tryggere økonomisk fremtid. En bolig er så mye mer enn en bolig, men et hjem.

Fra leie til eie og deleie

En annen ting vi som kommune kan gjøre er å legge til rette for boligprosjekter med ulike finansieringsordninger. «Fra leie til eie» og deleie er konsepter vi i Høyre har tro på. Det finnes flere ulike varianter av ordningene, men i prinsippet handlet det om at du signerer en avtale som gir deg rett til å kjøpe leiligheten du leier, eller eier deler av. Det viktigste for oss i Høyre er at dette er ordninger som kommer leietakeren eller deleieren til gode.

Et storstilt kommunalt oppkjøp av boliger er ingen god løsning. Da vil vi igjen se en svart økonomi med penger under bordet, der ærlige folk ikke får kjøpt den boligen de ønsker. Høyre vil ikke bruke folks skattepenger på å subsidiere boliger uten å være sikker på at det hjelper dem som trenger det mest.

3000 nye boliger

For at vi skal kunne få til spennende utbyggingsprosjekter må Drammen bli en ja-kommune. Utbyggere opplever i dag for mye motstand i kommunen, med lange saksbehandlingstider og uklare retningslinjer. Det vil vi endre på. Forutsigbarhet er en verdi både vi i Høyre og næringslivet liker.

Vi i ønsker at kommunen skal fortsette å vokse. Vi har derfor satt oss et mål om bygging 3000 nye boliger. Dette vil opprettholde veksten i Drammen. I tillegg er vekst viktig for at kommunen skal kunne videreutvikle tjenestetilbudet, byene og lokalsamfunnene.

Drammen Høyre vil:

• At Drammen kommune skal bli en JA-kommune.
  • Legge til rette for bygging av 3000 nye boliger.
  • Sikre en god variasjon av ulike typer boliger.
  • At det skal være enkelt, miljøvennlig og effektivt å kunne forflytte seg i kommunen.

Se flere gode grunner til å stemme Høyre i Drammen: