Buskerudbypakke 2

Som eneste storbyområde i Norge harDrammensregionen ikke innført bompenger i forbindelse med utvikling avsamferdsel. For å løse de store trafikale utfordringeneregionen har, må nok bompengefinansiering være en del av løsningen enten viønsker det eller ei.

Vi kan ikke leve med dagenstrafikksituasjon og verre vil den bli hvis vi ikke foretar store investeringeri vegnett, jernbane, busstilbud og sykkelveger.

Fagmiljøene konkluderer med at viikke kan løse dagens og fremtidens utfordringer kun ved å bygge nye veier.

Vi må ta det alt vesentlige avfremtidig transport-økning gjennom gode kollektivtransport-løsninger, samtsykkel og gange.

Hvis vi ikke gjør det vilinnfartsårer blokkeres av trafikk når mange personer skal frem til de sammeområdene i rush-tidene slik som i Drammen sentrum.

Buskerudbypakke 2 er en komplett,samordnet plan for å løse samferdselsutfordringene i Kommunene: øvre Eiker, Nedre Eiker,Drammen og Lier.

Felles for alle kommunene er at deter et sammensatt bevegelsesmønster mellom de enkelte kommunene, mot Oslo i øst,mot Kongsberg/Numedal og Hallingdal i vest og sørover

langs E-18.

En vesentlig del av trafikken går inntil Drammen sentrum eller gjennom Drammen sentrum i østlig, vestlig ellersydlig retning. Drammen er «navet» isamferdselshjulet for regionen.Drammen sentrum kveles av trafikk sombåde skyldes egne innbyggeres bilbruk, men i like stor grad gjennomgangstrafikkenog det faktum at Drammen sentrum er den største arbeidsplassen og kultursenteri regionen.

Alle er seg selv nærmest. Selvfølgelig er det slik at allenevnte kommuner stiller spørsmålet: Hva får vi ut av dette? Hvorfor skal vivære med å betale bompenger for å løse trafikale utfordringer i nabokommunernår vi ønsker vekst og utvikling i egen kommune?

Jo, fordi vi er avhengige avhverandre enten vi vil eller ikke. Det er bevegelsesmønstrene som leggerpremissene.

Dette må vi ordne i felleskap ognettopp derfor er Buskerudbypakke 2 den beste løsningen.

Buskerudbypakke 2 er basert påkonsensus mellom kommunene og Buskerud Fylkeskommune.

Det innebærer at man jobber sammenmot et felles mål uten at det fattes bindende vedtak i den enkelte kommune og ifylket før en samordnet, felles løsning ligger på bordet.

Dette betyr imidlertid ikke at manikke skal og bør diskutere saken i den enkelte kommune.

Selvfølgelig skal man det, slik at desom arbeider med saken får gode innspill å ta med seg inn i diskusjonen med deandre kommunene og Buskerud fylkeskommune.

Når Lars Haugen og Arne Liudalen iLier FRP skriver i Drammens Tidende den 28. januar at «Drammen bare skal hafordelene ved Buskerudbyen, ikke ulempene» baseres nok det både på uvitenhet ogen generell motstand mot både Buskerudby-samarbeidet som ide`, samt en utpregetmotvilje mot bompengefinansiering generelt.

Når Asgeir Osnes i Drammen Venstre isamme avis den 26. januar skriver at «Er det bilpartiet Høyre som nå viser sittsanne ansikt» og «særlig i lys av at det som nå er foreslått allerede anklagesfor å være en drammenspakke hvor alle andre skal betale for å ordne opp iDrammens selvforskyldte problemer» blir jeg nokså overrasket.

Er ikke Osnes klar over at DrammenHøyre har sittet i førersetet når det gjelder planlegging og utforming avBuskerudbysamarbeidet og Buskerudbypakke 2?

Er ikke Osnes klar over at envesentlig del av Drammens samferdselsutfordringer skyldes trafikk gjennom oginn til byen fra omkringliggende kommuner?

Hovedprinsippet knyttet tilinnkreving av bompenger er at bomstasjoner skal ligge på kommunegrenser ogpå/av-kjøringsramper fra E-18. Ikke internt i den enkelte kommune.

Det er i planarbeidet gjort tounntak: Konnerud-nedføringen/tilfartsvei vest og ny Svelvikvei/opprusting avdagens Svelvikvei.

Vi er nå kommet frem til det punkteti arbeidet med Buskerudbypakke 2 hvor man skal utrede fremtidigebom-plasseringer som i svært stor grad skal finansierekollektivtransportløsninger og sykkelveger innenfor hele planområdet.

I den forbindelse vil det naturlignok oppstå en diskusjon i alle berørte kommuner hvor eventuelle bomstasjonerskal plasseres.

Er det ikke da på sin plass å vurderekost/nytteeffekt for de to bydelene i Drammen som ikke omfattes avhovedretningslinjene for bom-plasseringer?

Det må også være legitimt å reisespørsmålet om tidspunktet for etablering av disse bomstasjonene.

Drammen Høyre støtter fullt og heltplanene om Buskerudbyen og Buskerudbypakke 2, men vi ønsker en drøfting av alleelementer i planarbeidet på lik linje med vurderinger som nå gjøres i de andrekommunene.