Dystre mobbetall i Eidsvoll – Fram med verktøykassa!

Nylig ble de nasjonale tallene fra Elevundersøkelsen 2023 offentliggjort. Det er dyster lesning; I Eidsvoll har 1 av 5 elever opplevd mobbing det siste året. Kommunen har jobbet forebyggende og hatt nulltoleranse i mange år. Likevel øker tallene, og vi mener derfor at det er nødvendig med nye og helt konkrete tiltak.

1 av 5 elever i Eidsvoll opplever mobbing

På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet gjennomfører alle landets skoler fra 5. trinn og oppover denne undersøkelsen hvert år, for å kartlegge trivsel, miljø og mobbing i skolen. Dette er et viktig arbeid, som det er opp til oss å omsette til faktiske tiltak. Undersøkelsen viser en klar økning blant elever i grunnskolen som opplever mobbing. Nasjonalt sier mer enn 1 av 10 elever at de opplever mobbing, mens i Eidsvoll er tallet det dobbelte.

Når hver femte elev i Eidsvoll opplever mobbing og ikke har det bra på skolen, haster det å gjøre tiltak som faktisk fungerer. Tallene må ned, og det raskt. Selv om vi har hatt nullvisjon mot mobbing og har jobbet forebyggende i mange år fortsetter tallene å øke. Det kommer mange meldinger om alvorlige hendelser og uholdbare situasjoner fra alle skolene i kommunen vår. Ukentlig får vi meldinger om hjerteskjærende situasjoner fra foreldre og elever, samtidig som vi hører om lærere og rektorer som ikke opplever at de tiltakene de har og setter inn fungerer.

En god barndom varer livet ut. Det gjør også det motsatte. Ingen barn og unge skal behøve å gå på skolen med en klump i magen. Mobbing er grusomt. I enkelte tilfeller ødelegger det ikke bare liv; Mobbing tar liv. Vårt soleklare og overordnede mål må være at ingen barn i Eidsvoll skal trenge å oppleve dette.

Landsbyen & verktøykassa

“It takes a village to raise a child”, sies det så klokt. Vi har alle ansvar for at barna våre har det bra på skolen. Som politikere kan vi lage regler og lover, som prioritere penger og ressurser til arbeid mot mobbing.  Skolene har et ansvar for å sikre at alle elever har det trygt og godt på skolen. Kommunestyret som skoleeier har et særskilt ansvar for å bidra til godt lederskap i skolene. Lærere og foreldre har ansvar for å melde fra, og skoleleder og lærere har ansvar for å sette i gang nødvendige tiltak. I tillegg har også foreldre og andre voksne i barnas nærmiljø ansvar for å snakke med barna om hvordan man skal være et godt menneske, og hva mobbing faktisk gjør med mennesker. Til slutt har også elevene selv et ansvar for å ta vare på hverandre, og si stopp til mobbing når det oppstår.

Det finnes ikke èn magisk oppskrift som vil løse alle utfordringer med mobbing og skolemiljø. Ofte er sakene komplekse, og mye har vært prøvd. Mange jobber iherdig og godt med disse utfordringene i skolene – og i hjemmene – hver eneste dag. Når vi likevel ser at utviklingen går i feil retning, må vi se på utfordringene på nytt og stille de riktige spørsmålene:

• Har lærerne de verktøyene de trenger for å håndtere disse sakene?
  • Har kommunen og skoleledelsen god nok oversikt over antall saker, hvordan de blir meldt inn og behandlet, og hvordan tiltakene som settes inn fungerer?
  • Hvordan jobbes det forebyggende, og deles kunnskap og erfaring godt nok på tvers av skolene?
  • Hvordan og når involveres foresatte?
  • Hvordan og når kaller vi inn andre ressurser, som helse, barnevern, politi og BUP?

I Hovedutvalg for Oppvekst og opplæring har vi allerede startet arbeidet med å ta tak i utfordringene, og vi opplever at det er tverrpolitisk enighet om at vi nå må få fakta og tall på bordet. Det trengs en skikkelig opprydding i skolenes verktøykasse. Derfor fikk Administrasjonen i oppgave allerede i første utvalgsmøte i desember, om å redegjøre for de overnevnte spørsmålene. Utviklingen vi fikk høre om der skapte bekymring, og det ble tydelig at vi ikke har god nok kunnskap om hva som skjer i skolene, hva som finnes av tiltak i “verktøykassa” og hvordan rutiner, kunnskap og erfaring deles på tvers av skolene.

Vår erfaring er at fokuset i skolene, og kommunikasjonen mellom skole og foresatte, ofte dreier seg kun om faglig utfordring, motivasjon og læring, og at man “glemmer” å jobbe med tryggheten til hver enkelt elev. I kommuner hvor skolene har tydelige felles regler, høy grad av elevmedvirkning og godt skole/hjem-samarbeid ser man positiv virkning på skolemiljø – og dermed også lavere mobbetall. Det er forståelig nok mye fokus på det faglige, fordi det er mye man skal igjennom i løpet av et skoleår. Samtidig er det vanskelig å få til læring og motivasjon om man ikke har trygghet i bunn. En god start kan for eksempel være å ta et par uker i starten av året, og kanskje en uke senere i året etter behov, hvor man legger vekk det faglige og fokuserer kun på relasjonsarbeid. Man kan alltids hente seg inn igjen faglig, men det er alltid vanskelig å lære i et klassemiljø hvor det er mangel på trygghet og gode relasjoner.

Riktig tiltak, til riktig person, til riktig tid

Høyre i regjering innførte en mobbelov, hvor skoler som ikke fulgte godt nok opp får reaksjoner, samt bedre mulighet for elever og foreldre til å klage til statsforvalteren. Nå skal vi i Eidsvoll Høyre ta arbeidet videre lokalt og støtte skolene i deres arbeid. Som skoleeier er det kommunens ansvar at skolene har ressurser, kompetanse og verktøy til å bekjempe mobbing. Det skal Eidsvoll Høyre bidra til. Vi er glade for det vi opplever som bred tverrpolitisk enighet om dette, og håper på fortsatt godt samarbeid når vi nå fortsetter dette arbeidet lokalt. Vi kan ikke godta at vi ligger så dårlig an i skolene våre.

Vi i Eidsvoll Høyre opplever at det er stor usikkerhet blant lærerne om hva som faktisk finnes av tiltak, og hvilke tiltak de kan bruke i ulike situasjoner. Vi ser også at det finnes tiltak i de eksisterende rutinene, som ikke blir brukt.

Flytting av elever

Ett eksempel på dette er flytting av elever. Det å flytte elever til andre skoler, eller til andre klasser på samme trinn skjer ofte. Vanlig praksis i Eidsvoll er at den eleven som krenkes blir flyttet (mer eller mindre “frivillig”). Det å flytte eleven som krenker eller utøver vold mot andre, blir sett på som så krevende, at det ikke har blitt gjort i den tiden vi har oversikt over. Både eleven som krenker en annen elev og eleven som opplever mobbing, har rettigheter i henhold til §9A. Vår opplevelse er imidlertid at hensynet til den som krenker i praksis settes over den som krenkes, og det er ikke greit.

Andre tiltak til skolens verktøykasse mot mobbing:

• Varslingssystem: Vi ønsker å innføre et varslingssystem der elever og foreldre enklere kan melde ifra om mobbing. Flere kommuner har i dag en ordning med «mobbeknapp». Dette er et lett tilgjengelig og lavterskel-system for barn og voksne, hvor de kan melde fra om mobbing eller mistrivsel på skolen. Det er avgjørende at det samtidig finnes gode rutiner for at varslene følges opp.
  • Laget rundt lærer og elev: Alle skolene våre må ha velfungerende og aktive team som jobber for bedre læringsmiljø, og som deler erfaring og kompetanse på tvers av skolene. Teamene bør alltid bestå av ulike fagpersoner og – kompetanser, og det må være godt samarbeid med foresatte og elev.
  • Psykisk helse: Vi må ha en plan for hjem/skole-samarbeid med fokus på psykisk helse og skolemiljø.
  • Skolering av elevrådene
  • Helsesykepleier: Øke tilgjengeligheten, slik at alle elever har tilgang til helsesykepleier ved behov.
  • Nettvett: Kurs i nettvett for foreldre. Foreldrene er viktige i det forebyggende arbeidet inkludert holdninger rundt mobbing.
  • Elevstyring: Vi ønsker en elevstyrt kurs, der elevene holder kurs for foreldre og lærere om skolemiljø.
  • God plan for overganger: Vi må ha en bedre plan for å sikre gode overganger mellom skolenivåene; Overgangen fra barnehage til barneskole, fra barneskole til ungdomsskole og fra ungdomsskole til  videregående.
  • Skreddersydde planer for hver sak: Utbedre detaljerte og målrettede planer for både den som blir mobbet og mobberen, samt involvere resten av klassen for å skape et bedre klassemiljø. Dette kan være krevende, men det er viktig å prioritere tid og ressurser til dette formålet.
  • Mobbeombudet: Ta kontakt med mobbeombudet for området Akershus for å få hjelp og råd i bekjempelsen av mobbing.
  • Zero: Starte et omfattende, langsiktig prosjekt på de mest alvorlige skolene. For eksempel kan vi vurdere å implementere programmet Zero som et verktøy i dette arbeidet.
  • Tema i barnehagene: Arbeidet mot mobbing skal starte tidlig, og bør derfor være et tema for forebygging også i barnehagen.
  • Kurs: Kurs for lærere i vår kommune, hvor det legges vekt på hvordan Eidsvoll kommune skal forholde seg til tematikken og verktøykassa, samt sikre god kompetansedeling på tvers av skolene.
  • Fritt skolevalg: Slik at elever som ikke trives på sin nærskole selv kan velge hvilken skole de vil gå på.

Mobbetall for Eidsvoll

Mobbetall for Eidsvoll:

Til slutt vil vi dele de faktiske tallene som viser hvor mange av våre elever som oppgir å ha opplevd mobbing, fordelt per trinn.

Alle skoler i Eidsvoll:

Trinn20232022
5. trinn18,9%
6. trinn17,7%13,9%
7. trinn19,4%10,6%
8. trinn15,1%12,5%
9. trinn20,6%14,2%
10. trinn18,9%14,7%

På flere trinn i de enkelte skolene er tallene langt over 20%.

Tallene for hver enkelt skole kan du se her:

Barneskole5. trinn6. trinn7. trinn
Dal24,1%21,6%22,2%
Råholt15,4%28,6%20,8%
Eidsvoll verk14,7%23,7%25,9%
Bønsmoen18,8%20,0%17,8%
Ås42,5%N/AN/A
Ungdomsskole8. trinn9. trinn10. trinn
Råholt (RUSK)N/A20,1%21%

Resten av tallene fra Ås, Langset og Feiring barneskoler, samt RUSK og Vilberg ungdomsskole, er ikke tilgjengelig, fordi for få har svart på undersøkelsen.