Fritt behandlingsvalg redder liv

Høyre har en lang tradisjon for å flytte makt fra systemet til pasienten, og å kjempe for sterkere pasientrettigheter.

«Jeg satte morgenkaffen i halsen da jeg leste påstanden fra Moflag, om at det ikke ville komme drastiske endringer etter valget, og at pasienter skal få velge selv. Lyttet hun egentlig til hva Marius Erlandsen fortalte henne?

I Aftenposten tirsdag 31. august forteller en av pasientene ved Hurdalsjøen Recovery, Marius Erlandsen, hvordan fritt behandlingsvalg har reddet livet hans. Dagen før forteller Eidsvoll Ullensaker Blad at Tuva Moflag og Anniken Huitfeldt fra Arbeiderpartiet har vært på besøk samme sted. Jeg satte morgenkaffen i halsen da jeg leste påstanden fra Moflag om at det ikke vil komme drastiske endringer etter valget og at pasienter skal få velge selv. Lyttet hun egentlig til hva Marius Erlandsen fortalte henne?

Jeg fatter ikke hvordan Moflag på den ene siden kan få seg til å si at det er en «unødvendig frykt» at Arbeiderpartiet vil fjerne muligheten til å velge behandling på Hurdalsjøen gjennom fritt behandlingsvalg, når hun selv har skrevet svart på hvitt at Arbeiderpartiet nettopp vil fjerne fritt behandlingsvalg. Kanskje var det vanskelig å stå for egen politikk i møtet med pasientene, men å si «vi har helt klart har en vei å gå innenfor fritt behandlingsvalg», når du går til valg på å skrote ordningen er bare frekt.

Om ikke de to Ap-politikerne våger å være tydelige når de står ansikt til ansikt med pasienter som trenger fritt behandlingsvalg, så snakker Arbeiderpartiets program et tydelig språk; «Regjeringens finansieringsordning fritt behandlingsvalg, som gir fri etableringsrett for private behandlere på de offentlige sykehusenes regning, skal avvikles». Skaperne av Hurdalsjøen Recovery har vært tydelige på at uten fritt behandlingsvalg kunne de ikke etablert det svært viktige behandlingsstedet for pasienter med alvorlige rus- og psykiske lidelser. De har gått foran og etablert medisinfrie behandlingstilbud, mens de offentlige sykehusene fortsatt sleper bena etter seg, årevis etter at medisinfri behandling burde vært på plass også der. Trenger det offentlige at noen utfordrer dem? Ja! Og det er viktigst for pasientene.

Spørsmålet om fritt behandlingsvalg handler om hvem som skal sitte med makten i helsetjenestene. Er det pasientene, som trenger behandlingen? Eller er det helseregionene og sykehusene? Den valgfriheten som fritt behandlingsvalg i dag gir pasientene vil forsvinne om Arbeiderpartiet får makten.

tone bent erna hurdal recovery
Tone W. Trøen besøkte Hurdal Recovery i sommer, sammen med blant annet Bent Høie og statsminister Erna Solberg.

Fritt behandlingsvalg og fritt sykehusvalg virker godt sammen. Når Arbeiderpartiet nå bare vil beholde fritt sykehusvalg betyr det at de offentlige sykehusene skal kjøpe ledig kapasitet gjennom avtaler med de private når det offentlig trenger det. Slik er det også i dag. Men vi trenger fritt behandlingsvalg som et supplement. For når Arbeiderpartiet går til valg på å skrote ordningen med fritt behandlingsvalg, bidrar de også til å skape en mer todelt helsetjeneste. En rekke av de institusjonene som i dag tilbyr fritt behandlingsvalg, deriblant Hurdalsjøen, har ingen annen avtale med de regionale helseforetakene. Hvilke institusjoner som får inngå avtale med helseforetakene bestemmes av dem selv, ikke av Moflag. Dermed er fritt behandlingsvalg den eneste garantien pasienter har for å kunne få behandling der uten å måtte betale for det selv. Når man fjerner fritt behandlingsvalg, bidrar man til å gjøre valgmuligheten om til et spørsmål om størrelsen på lommeboken. Det er ikke pasientenes helsetjeneste.

Høyre har lang tradisjon for å flytte makt fra systemet til pasienten og å kjempe for sterkere pasientrettigheter. At Arbeiderpartiet nå ikke våger å innrømme at de går til valg på å svekke pasientrettighetene ved å fjerne det frie valget til behandling som alvorlig syke pasienter har behov for, er bare nitrist.

Denne artikkelen er publisert i Eidsvoll Ullensaker Blad 5. september: https://www.eub.no/2021/meninger/fritt-behandlingsvalg-redder-liv/