Situasjonen i fastlegeordningen er svært alvorlig

Tone Wilhelmsen Trøen (H) har besøkt fastlege Silje Ramsvik på Gladbakk legesenter i Eidsvoll, for å få et innblikk i hvor skoen trykker. Skulle krisen i fastlegeordningen bli akutt, har det stor negativ betydning for oss innbyggere og for hele helsetjenesten i Eidsvoll kommune.

Fastlege Silje Ramsvik ved Gladbakk legesenter fikk besøk av Tone W. Trøen fra Høyre denne uken, for å gi et innblikk i fastlegens hverdag.

Tone er stortingsrepresentant for Høyre og leder av Helse- og omsorgskomiteen, hvor hun blant annet jobber mye med fastlegeordningen. Hun bor i Eidsvoll, og er opprinnelig sykepleier. Derfor var det svært inspirerende og lærerikt for henne å være med på en del av fastlege Silje Ramsviks hverdag. De snakket om fastlegeordningen, hvordan hverdagen som fastlege er på godt og vondt, hva som belaster og hvordan oppgavene er.

Når fastlegene mister troen, mister vi fastlegen

Fastlegeordningen er en forutsetning for en velfungerende helsetjeneste. Som oftest er det gjennom fastlegen at de fleste har sin første kontakt med helsetjenesten, og da er det avgjørende at ordningen fungerer godt. For Høyre er det viktig at alle føler seg trygg på at fastlegen er der når de trenger den.

Situasjonen i fastlegeordningen er svært alvorlig. Mange fastleger opplever arbeidshverdagen som så belastende at de slutter i jobben, og antallet personer uten fastlege bare stiger og stiger. Når fastlegene mister troen, mister vi fastlegen. I dag står minst 175.000 mennesker, kanskje mange flere, uten fastlege.

Arbeiderpartiet har før og etter valget gitt store løfter om å redde fastlegeordningen, men hittil har det bare vært tomme løfter. I stedet for å sette inn kraftfulle tiltak for å følge opp handlingsplanen fra 2020, så har regjeringen nå brukt 10 måneder på å sette ned en ekspertgruppe. Vi har imidlertid allerede en handlingsplan for fastlegeordningen med mange konkrete tiltak som Legeforeningen og KS er enige i og som må følges opp videre. Det som må til, er å få ned arbeidsbyrden til fastlegene og tiltak for det ligger i handlingsplanen. Fremfor å vise handlekraft og sette seg ned i partssamarbeidet for 10 måneder siden, hvor de kunne funnet løsninger, har regjeringen vært avventende og nå satt ned et utvalg. Vi kan ikke sitte og se på at fastlegeordningen rakner.

«Silje Ramsvik ga meg et godt innblikk i hennes arbeidshverdag og jeg forstår mer av hvor skoen trykker. Skulle fastlegekrisen bli akutt i Eidsvoll, har det stor negativ betydning for oss innbyggere og for hele helsetjenesten i Eidsvoll kommune«.

Tone Wilhelmsen Trøen, stortingsrepresentant for Høyre