Valgfrihet i Helse

Et av Eidsvoll Høyre – og samarbeidspartienes – viktigste mål, er å gi våre innbyggere helsetjenester av høy kvalitet. Derfor vil vi ta i bruk alle gode krefter; både private, ideelle og offentlige aktører.

Siv Søgnen fra Eidsvoll Høyre redegjør for vedtaket om fritt brukervalg for hjemmebaserte tjenester, etter at dette ble vedtatt i kommunestyret 23. januar.

I kommunestyret tirsdag 23. januar ble det gjort vedtak om at Eidsvoll kommune skal innføre fritt brukervalg for hjemmebaserte tjenester.

Hva betyr så fritt brukervalg for deg som innbygger?

Fritt brukervalg innebærer at du som innbygger får anledning til å velge leverandør av hjemmebaserte tjenester, som for eksempel innen hjemmehjelp, hjemmesykepleie, eller tjenester innenfor rus og psykiatri. Du kan velge om du vil benytte deg av kommunens tjenester, eller en privat leverandør sine tjenester. Denne valgfriheten vil kunne gi deg en mulighet til å få skreddersydd omsorgen etter ditt individuelle behov, og til å velge den tjenesten som passer best for deg og din livssituasjon.

Et samarbeid med ideelle og private aktører vil også gi større valgfrihet for helsepersonell i vår kommune. I en undersøkelse Opinionen nylig har utført på vegne av NHO, sier hele 84% av sykepleierne at det er viktig for dem at yrket har ulike valgmuligheter for arbeidsgiver og arbeidstid. Sykepleiere ser verdien av valgmuligheter og innovasjon.

Et samarbeid med ideelle og private leverandører vil kunne gi gevinster som effektivisering, læring på tvers, innovasjon og tjenesteutvikling. Når de private er bedre på noen områder, vil de offentlige strekke seg for å bli ennå bedre, og vice versa.

Et samarbeid med ideelle og private aktører vil derfor kunne gi gevinster som læring på tvers, innovasjon og tjenesteutvikling.

Helse- og omsorgstjenestene er kommunens ansvar, enten tilbudene leveres av offentlige eller i samarbeid med private aktører. Det betyr at det er kommunens ansvar å følge opp at aktørene leverer gode tjenester for våre innbyggere, både for pasienter og pårørende. Det er også kommunens ansvar og sikre at våre ansatte har gode ansattvilkår. Høyre vil sørge for at kommunen overholder og følger opp dette ansvaret.

Fritt brukervalg skal ikke koste mer, hverken for kommunen eller for deg som bruker. Kommunen må derfor kartlegge kostnaden ved dagens kommunale leveranser, for å tilby rett prissetting til private og ideelle aktører.

Fritt brukervalg vil gi våre innbyggere en større grad av autonomi og selvbestemmelse, og muligheten til å delta aktivt i beslutningsprosessen rundt sin egen omsorg.

Å ha valgfrihet og kontroll over sitt eget liv er en grunnleggende rettighet. Dette vedtaket vil gi våre innbyggere denne verdifulle muligheten.