Vi vil få på plass et Ekeland-museum i Eidsvoll

Vi vil arbeide for å få på plass et besøkssenter for Arne Ekelands liv og kunst. I denne artikkelen beskriver Hans Hagene hvorfor Eidsvoll Høyre tok dette inn i programmet og vil jobbe for dette.

Ett av Arne Ekelands verker henger i kommunestyresalen i rådhuset i Eidsvoll.

Arne Ekelands liv, kunst og kunstnerskap er en del av Norges kulturarv, og det desidert viktigste vi har av kunst i Eidsvoll. Nå – tretti år etter hans død – er det derfor på høy tid å ta opp igjen arbeidet med å få på plass et museums/besøks- og informasjonssenter for Ekelands liv og kunst.

Vi vet at flere har arbeidet med å synliggjøre Ekeland og hans kunst tidligere, gjennom å forsøke å etablere et senter, men uten å lykkes. Dette arbeidet ble avsluttet i 2010.

Vi vil nå ta opp igjen arbeidet med et slikt senter. Det er flere grunner til dette:

1. En av våre aller største billedkunstnere

For det første: Arne Ekeland er en av våre aller største billedkunstnere – svært mange mener den største etter Munch. Vi er enige. Det i seg selv er grunn nok til å rettferdiggjøre et stort besøkssenter i form av et museum. Se bare hvordan samfunnet verdsetter Munch, i Oslo, på fødestedet Løten og gjennom stadige og store utstillinger verden over.

Ekeland er helt der oppe og skal ha et fast sted der hans kunst møter verden. Der kan den ses, beundres, forstås, diskuteres – og gi oss større perspektiver på verden.

1. Eidsvoll var kunstnerens hjem

For det andre: Eidsvoll kommune er Ekelands kommune. Her ble han født, her bodde han, her lagde han sin storslagne kunst og her døde han. Det forplikter. Det forplikter oss til å ta vare på og vise frem hans kunst og hans budskap gjennom kunsten.

1. Dele kunsten med mange, og skape arbeidsplasser

Til sist, men ikke minst:

Kunst er opplevelser, attraksjon, kunnskap og lærdom. Gjennom et slikt senter kan vi drive kunnskapsutvikling, lære bort kunstforståelse, oppmuntre flere til å satse på kunst, få hit kunstnere og forskere og lage et utviklingssenter der kunst og kultur er i sentrum.

Dette er også besøksindustri; et ord mange ikke liker. Det er imidlertid et faktum at kunst/utstillinger og opplevelser kan trekke store mengder folk fra inn- og utland, noe som kan skape arbeidsplasser og inntekter. Dette er en viktig del av utviklingen av Eidsvoll, og regionen rundt Gardermoen. Arne Ekelands kunst kan gjøre dette mulig, og hans kunst skal stå i sentrum for dette.