6 år tok det!

Bilde av tog som kjører over en grønn eng.
Tog på Østfoldbanen

1873 vedtok Stortinget å bygge Smaalensbanen (nå Østfoldbanen ), i 1879 ble den åpnet. Vi var i union med Sverige den gang, om det var en pådriver for prosjektet kan man undres på. Kong Oscar II (1829 – 1907) påpekte i sin tale 1873, året da beslutningen ble tatt, i forbindelse med Stortingets avslutning; at Smaalensbanen var av stor betydning ikke bare for regionen, hvor den skulle bygges, men for hele landet!

Det er bemerkelsesverdig hvor raskt reell handling fulgte et Stortingsvedtak den gang.

Et eksempel til etterfølgelse!

Vedtak har vi hatt mange av med tanke på dobbeltsporet, men konkrete handlinger utover kostbare utredninger har uteblitt så langt.

Initiativet som nå er tatt av Fredrikstad Næringsforening er prisverdig og fortjener støtte.

Det er og har vært tverrpolitisk enhet om å få dobbeltsporet til Fredrikstad, det er bare å se på historikken til vedtak fattet av bystyret.

Fredrikstad Høyre har støttet oppunder dette.

Daværende ordfører Jon Ivar Nygård var en aktiv pådriver for prosessen den gang og har fulgt opp som samferdselsminister. Hedres den som hedres skal.

Det er dog primært på plannivå. Uten penger, mye penger, forblir det dessverre kun planer.

Lokalt har Høyre støttet planene om dobbeltspor i en årrekke og har utfordret våre egne i denne saken. Bidraget fra fylkes- og stortingspolitikere kunne klart vært bedre. Noe vi stadig minner dem om og jobber ufortrødent med for å bedre.

Det politiske flertallet i fylke og på Stortinget, som Høyre ikke er en del av – foreløpig , har utvilsomt en avgjørende rolle, nå som de nødvendige midler for å realisere dobbeltsporet må finnes. Fremleggelsen av statsbudsjettet 7. oktober vil gi oss en indikasjon på om ord og planer nå faktisk blir handling.

Samferdsel er svært viktig for samfunns- og næringsutvikling. Pålitelig transport av mennesker og  gods er essensielt i verdiskapningen.  Fredrikstad er i vekst. Mange flytter hit, men har sitt arbeid utenfor byen.  Andre reiser til Fredrikstad for å arbeide her, men velger å bo andre steder. Denne strømmen av mobil arbeidskraft fordrer en utbedring av kapasitet, hyppig reisefrekvens og ikke minst punktlige avganger og ankomsttider.

Dette var trolig også argumentene i 1873. Fredrikstad opplevde dengang en betydelig vekst; befolkningen økte i takt med at en rekke bedrifter, spesielt sagbruk og teglverk, ble etablert.

Den gang tok det kun 6 år fra vedtak til sporet var ferdig. Det var kostbart. Men ble ansett som en investering i fremtiden og for de generasjoner som skulle følge.

Det samme må vi gjøre i dag. Doppletsporet er en generasjonsinvestering!

En ny dimensjon- sammenliknet med byggingen av Smaalensbanen – er vårt kollektive ansvar for å bevare miljøet og å kutte klimagasser. Dobbeltspor til Fredrikstad er en bærekraftig transportløsning, som vil bidra til at Norge når sine ambisiøse klimamål, vedtatt av Stortinget.

Det er nå derfor viktig at gode krefter virker sammen for å få dobbeltsporet til Fredrikstad.

Fredrikstad Høyre fortsetter å støtte dette og vil følge opp der vi kan.