Ap har sløst bort 45 mill kroner

I formannskapet sist uke kunne rådmannen i Fredrikstad melde at arbeidet med å spare 15 millioner kroner på innkjøp inneværende år er i rute. Det er bra. Men spørsmålet blir: Hvorfor er ikke dette gjort tidligere? Høyre foreslo slike tiltak allerede i budsjettet for 2016, men ble avvist av Arbeiderpartiet. Var det blitt vedtatt dengang kunne kommunen spart 60 millioner kroner denne 4-årsperioden. Dermed er 45 millioner sløst bort på dårlige innkjøpsrutiner.

Det er gjennom budsjettet for 2019 at rådmannen er pålagt å spare inn 15 millioner kroner årlig ved bedre samordning av alle innkjøp i kommunen. Det betyr en gjennomsnittlig kostnadsreduksjonreduksjon på alle innkjøp på omkring én prosent. Det er et ambisiøst, men realistisk mål. Høyre har videre gått inn for at vi må slå sammen våre innkjøpskontrakter med andre byer, for eksempel Sarpsborg og Halden. Da kunne vi antagelig spart to, eller kanskje nærmere tre prosent. Det ville gitt en sannsynlig gevinst for inneværende bystyreperiode på 100-150 millioner kroner.
Men Arbeiderpartiet har altså gang på gang stemt nei til dette forslaget fra Høyre. Gjennom hele bystyreperioden har de faktisk stemt nei til alle kostnadsforbedrende forslag fra Høyre og de fire andre opposisjonspartiene, FrP, KrF, Venstre og MDG.
Og faktisk var ikke engang forslaget om forbedring av innkjøsrutinene fra og med 2019 noe Arbeiderpartiet selv foreslo. Det var først da rådmannen fremmet det i sitt eget budsjett at det fikk Arbeiderpartiets støtte. Denne saken illustrerer ikke bare hvor påfallende avhengig Arbeiderpartiet er av rådmannen i alle økonomisaker. Den viser også at Arbeiderpartiet har et altfor ensidig fokus på å løse sine budsjettutfordringer på inntektssiden. Det er økt eiendomsskatt og økte statlige overføringer som skal bringe balanse i regnskapet – ikke et fokus på kostnadssiden og bedre bruk av de pengene vi allerede har.
Arbeiderpartiet har gjort mye bra for Fredrikstad i de 100 årene de har styrt. Men det har også etterhvert avleiret seg en del slagg i maskineriet. Høyre ønsker å gjøre Fredrikstad til innbyggernes kommune. Vi ønsker ikke å la eiendomsskatt finansiere dårlig kommunal drift.