Belønn husstandene som leverer inn plast

Ifølge WWF havner det 8 millioner tonn plast i havet hvert år. Det er som om en full søppelbil tømmer 15 tonn plast ut i havet hvert minutt, hvert døgn, året igjennom. Regjeringen har gjort mye for å bedre situasjonen. Blant annet er det etablert en tilskuddordning for strandrydding, etablert «Fishing for litter» (en ordning der fiskebåtene gratis kan levere inn avfall de plukker opp) m.m. Senest fredag 10. mai klarte miljøministeren og utenriksministeren å få igjennom et historisk vedtak med de FN-landene som allerede har undertegnet Basel konvensjonen (handel med farlig avfall). Innholdet går på å sikre nasjonale myndigheter større kontroll med handel av plast. Dette gjennom en lisens og godkjenningsordning hos både avsender og mottaker. Dette vil i større grad bidra til å hindre dumping av avfall som ikke har noen særlig gjenvinningsverdi.

Alle partier er enige i at det er viktig og riktig å redusere plast på avveie. Eksempelvis vedtok Fredrikstad kommune en handlingsplan med 40 punkter i fjor for å bekjempe problemet. Fredrikstad Høyre er opptatt av å følge opp og videreutvikle denne planen. Dette er også i tråd med vårt lokale partiprogram der vi vil ha enda sterkere og bredere incitamenter for reduksjon av plastavfall på avveie. Selv om alle ideelt sett er enige om at det er viktig å levere plast til resirkulering, så er nok dessverre ikke alle av oss like flinke i praksis. Det inkluderer også undertegnede. Ifølge Østfoldforskning blir cirka 1 000 tonn plast produsert årlig av husholdningene i Fredrikstad, og bare 1/3 av plasten blir resirkulert. Det vil si at 2/3 er på avveie.

Åtte kommuner i Østfold har vedtatt å gå sammen om et felles ettersorteringsanlegg på Øra der plasten automatisk vil bli sortert fra husholdningsavfallet. Dette er glimrende, men dessverre er anlegget forventet å stå ferdig tidligst i 2022. Det vil si at med dagens utvikling og tallmateriale så vil cirka 1 600 – 1 800 tonn med plast komme på avveie frem til oppstart. Dette bare i Fredrikstad. Dette forutsatt at det ikke blir noen forsinkelser eller ytterligere usikkerheter knyttet til oppstarten av anlegget.

Derfor vil Fredrikstad Høyre foreslå å gjennomføre en enkel forsøksordning med belønning for de som leverer plast. I første omgang til husholdningene. For eksempel kan alle husstandene få tilsendt et sett med klistremerker med individuelle strekkoder. Disse kan så frivillig settes på den allerede tilsendte plastsøppelsekken, hvorpå så klistrelappen scannes av renoveringsmedarbeiderne da de hentes inn. Deretter registreres dette, og det synliggjøres at plastsekken er innlevert på fakturaen for kommunale avgifter. Den som da har levert inn sin plastsekk får eksempelvis 200,- kroner i fradrag i renovasjonsavgiften den måneden. En kan også tenke seg at denne ordningen utvides for glass og metall osv. Dette blir i prinsippet det samme som å pante flasker.

Det er selvsagt noen problemstillinger knyttet til dette i praksis, deriblant hva en gjør i blokker m.v. Det er vel heller ikke slik at alle kommer til å endre atferden over natta, men det er de små skritt som teller. Høyre tror på belønningsordninger og dersom kommunen hadde klart å få hevet antallet fra en tredjedel til halvparten av husstandene til å levere inn plast, så ville dette medført flere hundre tonn i reduksjon frem til gjenvinningsanlegget står klart. Det tilsvarer mange strandryddinger!

Høyre mener derfor at Fredrikstad kommune bør stå i spissen for en offensiv miljøpolitikk og vil fremme et forslag i bystyret der en ber kommunen om å gjennomføre en slik belønningsordning.