Demokrati, ideologi og taktikkeri i en redaktørs øyne

Frode Rekve, redaktør og journalist har hevet seg inn på den politiske arena – ikke med kritiske bemerkninger som kan se en sak fra flere kanter, men direkte markere at han som tidligere sjef for Institutt for Journalistikk (IJ) uttrykker at etableringen av Viken fylkeskommune er en skandale og galskap og må ikke skje. Han anbefaler velgerne å stemme taktisk på SP som er det partiet som har som valgkampsak å løse opp Viken fylkeskommune så snart de får anledning.
I intervjuet NRK hadde med Rekve, la han vekt på at dette er ikke demokratisk. Jeg må derfor tillate meg å spørre – hva er demokratisk? For meg betyr det at flertallet av Stortingets 169 folkevalgte representanter har bestemt at Viken fylkeskommune skal etableres som en del av en regionreform. Følges ikke dette, blir det et alvorlig brudd på demokratiets spilleregler og vil kunne få svært alvorlige konsekvenser.
Rekve oppfordrer velgere til å stemme taktisk for å få flest mulig fra SP inn i det nye fylkestinget for Viken. Glem ideologi sies det. Jeg vil heller oppfordre velgerne til å stemme etter sin ideologiske overbevisning slik at Viken fylkeskommune vil bli prøvd. En stor region er ikke det samme som at demokratiet blir ødelagt. Vi må være villig til å gjøre endringer i den offentlige organisasjon for å kunne tilby bedre ordninger for folk flest. Eksempler på oppgaver som innbyggerne direkte vil se konkrete endringer på, er kollektivløsninger for buss og jernbane, bedre og mer effektiv organisering av utbygging, drift og vedlikehold av fylkesveiene og driften av de videregående skoler i tillegg til mange andre områder.

Forandring skaper usikkerhet, men forandring er også nødvendig for til enhver tid å ha en offentlig organisasjon tilpasset fremtiden. Det grepet er vi i ferd med å gjøre nå. Det er mange kloke hoder som arbeider aktivt med tilrettelegging av en ny organsisasjon. Med sin erfaring og kompetanse kan vi stole på at Viken vil komme godt i gang 1. januar 2019.