Deponi på feil sted

Planene om et radioaktivt lager i Borge måstanses. Det kan ikke forsvares å plassere et slikt lager i sentrum av en avNorges største befolkningskonsentrasjoner. Tirsdagens folkemøte i Borge vistedessuten at informasjonsutfordringen er fullstendig undervurdert.

Det ble gitt mange gode svar fra både Statens Strålevern og andre sakkyndige under folkemøtet på Bøndenes Hus i Borge tirsdag kveld.

Likevel var spørsmålene for mange til at de alle kunne besvares. Kanskje finnes det gode svar. Men det er nærmere 150.000 mennesker i Nedre Glomma-regionen som trenger svar. De trenger svar ikke bare om becquerel-tall, om avrenningsfare og om sin egen trygghet. Men de trenger også svar på hva dette betyr for de kommende generasjoner, for rekreasjon, for stedets omdømme, for huspriser og for landbruk .

Spørsmålene fra oss som lokalbefolkning er for øyeblikket endeløse. Forskere og fagfolk har muligens klare og beroligende svar når det gjelder ivaretakelse av et sikkert arbeidsmiljø for de ansatte som skal bygge deponiet, og de kan også garantere trygg overvåkning av anlegget i ti, femti og kanskje hundre år. Men hva skjer så? Hva om 100 år eller 200 år?

Massene som det er snakk om å flytte til Borge pukkverk er gammelt gruveavfall fra Telemark. Der blir massene ansett for å representere en lokal forurensningsfare med avrenning til Tinnsjøen. Men hva med avrenning til Hunnebunn; hva med marint miljø i Hvalerskjærgården?

Bankgarantier skal sikre trygg drift av deponiet dersom de ansvarlige innstiller driften. Men uranstrålingen har lengre levetid enn bankgarantier og banker. For oss er det foreløpig ubegripelig hvordan vi skal unngå at dette deponiet – hvis det etableres her – på ett eller annet tidspunkt blir lokalsamfunnets problem, selv om det kanskje ikke vil skje i vår levetid.

Det moderne samfunnet her i Nedre Glomma er skapt gjennom store industriprosjekter. Mye av dette har vært blant de mest forurensende virksomhetene i Norge. Vi har mange lokale miljøutfordringer å løse. Det kan ikke være riktig å løse et miljøproblem i Telemark ved å flytte det hit – særlig ikke ved å plassere det så befolkningsnært som overhode mulig.

Ja, det skal faktisk letes med lys og lykte over hele Norge for å finne en lokalisering som ligger mer befolkningsnært enn pukkverket i Borge. Dette er noe nær det nøyaktige geografiske sentrum i Nedre Glomma-regionen. Vi må til sentrum av Oslo, Bergen og Trondhjem for å finne steder som kan konkurrere.

Det er to uker siden offentligheten i Fredrikstad ble kjent med planene. Høringsfristen i forhold til Statens Stråleverns behandling går ut om tre uker. Det viser at informasjonsplanen har vært fullstendig utilstrekkelig. Bemerkelsesverdig nok har lokalpolitikerne i Fredrikstad ikke myndighet til å stanse et prosjekt som dette. Slik saken nå ligger an må vi stole på at Statens Strålevern og andre statlige instanser har fornuft til å se det fullstendig ufornuftige i den foreliggende behandlingen.