Det store skoleløftet

Høyre er skolepartiet. Vi vil redusere sosiale forskjeller og bekjempe fattigdom. I dette arbeidet er skolen grunnpilaren. Arbeidet er langsiktig, og vi må jobbe systematisk, med et generasjonsperspektiv på innsatsen. Vår fremste jobb er å legge til rette for at barn og unge får en god oppvekst. Barna skal få tilgang til barnehager med ulike fokusområder. De skal gå på mobbefrie og inkluderende skoler, som er godt vedlikeholdt, er godt driftet, har kompetente lærere og gode helse- og elevtjenester. Ved å sikre en god skole, gir vi våre barn et best mulig utgangspunkt for å utvikle seg videre til studier og jobb.
Innbyggerne skal være helt trygge på at Høyre anser skole som en prioritert oppgave. Skole koster penger, og Fredrikstad Høyre vil prioritere skole som sitt kjerneområde i budsjettene. Vår ambisjon er at Fredrikstadskolen skal være en av Norges beste skoler. For at vi skal komme dit, vil vi blant annet ruste opp skolebyggene som har vært forsømt over lengre tid. Skolene våre har i dag et stort behov for oppussing og vedlikehold.

Dette er Fredrikstad Høyres skolepolitikk:

• Vi vil pusse opp og bygge skoler i Fredrikstad for minst 1 milliard i den kommende fire års perioden.

Høyre vil prioritere oppussing, nybygg og vedlikehold av skolen i den kommende perioden. Vi vil legge kommunens egen prioriteringsliste som styrende for rekkefølgen av tiltak. Skoler som nevnes å være i særskilt dårlig stand er;

• Begby
  • Manstad
  • Borge
  • Årum
  • Kråkerøy Ungdomsskole

Flere andre skoler har også betydelig vedlikeholdsetterslep og kapasitetsutfordringer.

• Vi vil bygge en ny ungdomsskole i sentrum, gjerne i samarbeid med private utbyggere på sykehustomta.
  • Alle ungdommer skal kunne lese og skrive når de går ut av grunnskolen.
  • Læremidler og læremateriell skal være oppdaterte, og skal fornyes der det trengs. Det skal tilbys både analoge og digitale læremidler til elevene, slik at den enkelte får det tilbudet som passer best.
  • Vi vil vurdere skoleveiene i kommunen, og øke tilskuddene for at barna skal ha en trygg og god skolevei.
  • Vi vil starte arbeidet med å endre Skolefritidsordningen (SFO) til aktivitetsskole etter mønster av tilbudet i Oslo. SFO skal i større grad tilrettelegges for leksehjelp. Det skal også vurderes om det er mulig å legge til rette for flere fritidsaktiviteter gjennom SFO.
  • Vi vil åpne for et mangfold av pedagogisk tilbud, og vil legge til rette for små foreldredrevne skoler og barnehager. Vi ønsker gode private skoler velkommen til Fredrikstad, og vil sikre et godt samarbeid med de eksisterende private skolene.
  • Lærerne er avgjørende for en god skole. Vi vil gi nyansatte den støtten den enkelte har behov for, slik at de velger å fortsatt jobbe som lærer i kommunen. Vi vil gi lærerne nødvendig frihet og mulighet til metodevalg og tilpasninger for å sikre en god undervisning. Vi vil sikre god drift og lederstøtte, slik at fokuset til lærerne kan være på opplæringen og støtten til enkelteleven.
  • Skolene skal ha en tilstrekkelige og god helse- og elevtjeneste. Tjenesten skal sikre at alle elever opplever inkludering og bidra til å bekjempe mobbing.
  • Vi vil sørge for kvalifiserte ansatte i skolen gjennom et aktivt rekrutteringsarbeid med videregående skole og høgskolen.
  • Private og offentlige barnehager skal likestilles økonomisk og praktisk.
  • Vi vil gjøre forsøk med barnehage på kveldstid for foreldre som jobber skift. Barna skal likevel ikke skal ha høyere timeantall enn i barnehager med «normal» åpningstid.
  • Vi vil legge til rette for drift av Sommerskolen i samarbeid med frivillige og private.