Eirikur Ingolfsson til minne

Eirikur Ingolfsson døde 9. januar i år i sitt hjem i Fredrikstad, 58 år gammel. Han ble behandlet for kreft for fire år siden, og kjempet siden iherdig mot sykdom. Han var i arbeid og holdt seg aktiv helt til det siste. Han satt som leder av Fredrikstad Høyre helt inntil for mindre enn to måneder siden, hvor han måtte gå av på grunn av helsen.

Eirikur var født og oppvokst på Island, ved Reykjavik. Han tok cand oecon-graden ved universitetet der. Allerede i studietiden var han sterkt politisk engasjert, og han var blant annet generalsekretær for det konservative partiets ungdomsorganisasjon på Island.

Han fikk jobb i Trondhjem i 1997, og kom da til Norge. Umiddelbart engasjerte han seg i politisk arbeid, og var i mange år sterkt involvert i Trondhjem Høyre. I Trondhjem hadde han forskjellige stillinger, blant annet i kommunen og som boligdirektør i Studentsamskipnaden.

Eirikurs kjernekompetanse var samfunnsplanlegging, og dette ble etterhvert hans profesjonelle karrière. Han arbeidet som strategirådgiver både for bedrifter og også for kommuner. Blant annet har han gjennom mange år vært konsulent for Borg Havn, som i disse årene har opplevd en bemerkelsesverdig fremgang både som logistikkbedrift og som næringsutvikler.

I 2007 flyttet han til Fredrikstad, og fikk omgående en viktig rolle i Fredrikstad Høyre. Han har sittet i foreningens styre, som nestleder og senere som leder, gjennom det siste ti-året. I Fredrikstad Høyre har han øvet stor innflytelse både på den organisatoriske og den politiske utviklingen. Vi opplevde Eirikur som en samlende leder, som alltid ønsket å finne gode løsninger sammen med andre.

Han har spilt en avgjørende rolle i arbeidet med å bygge partiet til noe som kan bli den ledende politiske kraften i Fredrikstad. Mer enn noen annen det siste ti-året er det Eirikur som systematisk og over tid har arbeidet for å gjøre Fredrikstad Høyre til en ryddig og strukturert organisasjon, med langsiktige og vel funderte mål. Fredrikstad Høyre er ham stor takk skyldig for denne markante innsatsen.

Men Eirikur hadde allsidige interesser. Han levde i en familie hvor både alle hans søsken og alle hans barn er svært musikalske. Eirikur hadde blant annet flere forskjellige roller sammen med den islandske gruppen Mezzoforte, og han hadde også stor glede av å spille selv på fritiden.

Av mere kuriøse interesser kan nevnes at Eirikur holdt seg med sin egen karpedam i hagen på eiendommen som han og hans samboer, Mette, har hatt i Falchåsen. Gullfiskene var et ytterst levende og bokstavelig talt farverikt innslag i sommeridyllen. Vinterstid levde de store fiskene sitt tilsynelatende dorske liv i et plettfritt akvarium som var det første vi besøkende møtte når vi kom innenfor døren i huset. Og var du først på besøk, var muligheten stor for å bli generøst traktert. Eirikur var opptatt av bordets gleder, og laget med stor kyndighet både mat og drikke.

Som for islendinger flest, var familien viktig for Eirikur. Han hadde mye kontakt med dem alle helt til det siste, både i Norge og på Island. Begge hans foreldre er fortsatt i live; likeså hans tre søsken. Eirikur Ingolfsson etterlater seg tre barn og fire barnebarn.