En ansvarlig og bærekrafig skolefremtid

Ved sitt valg av alternativ for skolebygg kan kommunen unngå overinvestering og heller prioritere å gi flere elever gode skolebygg.  Dette er faglig og økonomisk forsvarlig, skaper robuste fagmiljøer og bedre kapasitetsutnyttelse på ungdomstrinnet.

Når fremtidens skolelandskap i Fredrikstad skal formes, må vi tørre å tenke helhetlig – både pedagogisk, sosialt og økonomisk. Etter grundige vurderinger og høringer, er det klart at alternativ 2C for Begby skole og alternativ D for idrettshall er de beste valgene for å sikre en positiv utvikling for elevene våre.

Begby skole har vært en bærebjelke i lokalmiljøet i generasjoner. Skolen har nå gjort sitt, elever, lærere og lokalsamfunnet på Begby har behov for en ny skole og idrettshall, og i valget av konsept så er det mange hensyn og behov som skal ivaretas. Fagnotatet Plan for skolebygg peker på at moderne og fremtidsrettede skolebygg må være tilpasset pedagogiske behov, samt være bærekraftige og fleksible for videre utbygging. Alternativ 2C, hvor ungdomstrinnet flyttes til Borge ungdomsskole og Begby skole blir en 1–7-skole, legger til rette for nettopp dette.

Profesjonsfellesskap og kvalitet i undervisningen er viktig. Forskning fra blant annet NIFU og Nordahl (2018) viser at det er skolens innhold og læringsmiljø som har størst betydning for elevenes læring, ikke skolens størrelse alene. Det avgjørende er kvaliteten på det pedagogiske arbeidet og det profesjonelle fellesskapet lærerne inngår i, alternativ 2C legger godt til rette for dette. Alternativ 2C for Begby skole innebærer en L-formet bygning over to etasjer, som gir mer dagslys i klasserommene og skaper et dynamisk uteområde. Dette vil ikke bare forbedre læringsmiljøet, men også styrke det sosiale samholdet blant elevene

Det er dokumentert at Fredrikstad kommune allerede har en del skoleanlegg med lav kapasitetsutnyttelse. En stor kombinert skole på Begby vil skape overkapasitet, det er dårlig ressursbruk, spesielt når flere andre skoler, elever, ansatte og lokalsamfunn har et akutt behov for oppgradering av sine skolebygg. Ved å velge 2C, kan kommunen unngå overinvestering og heller prioritere å gi flere elever gode skolebygg.  Dette er faglig og økonomisk forsvarlig, skaper robuste fagmiljøer og bedre kapasitetsutnyttelse på ungdomstrinnet.

Borge skole skal bestå som barneskole, men noen uttrykker bekymring for hva som skjer med M-klassen ved skolen. Fagmiljøet ved Borge er sterkt, inkluderende og har vært en modell for andre skoler. Gjennom å integrere M-klassen på Begby 1–7-skole, skal dette miljøet ivaretas i et nytt, moderne og spesialpedagogisk fremtidsrettet skolebygg. Frykten for kompetansetap kan unngås gjennom en god og planlagt overføringsprosess.

Alternativ 2C og D er også best for idretten og kulturlivet, i og med at det støtter opp under bygging av en moderne flerbrukshall og framtidsrettede løsninger for hele nærmiljøet. Fredrikstad Idretts- og Aktivitetsråd støtter alternativ D for en ny moderne flerbrukshall. Det gir en moderne, allsidig hall med plass til både trening og arrangementer. Alternativ D er det eneste alternativet som faktisk møter behovene til idretten og gir et viktig løft til hele lokalsamfunnet.

Det har i prosessen kommet mange gode høringsinnspill, det er flott. Elevrådene ved både Borge ungdomsskole og Begby påpeker i sine høringssvar at det er fordeler og ulemper ved de ulike alternativene for skolebygg, det har de helt rett i. Det som dog er sikkert, er at vi nå har landet på et alternativ som sikrer at en ny fremtidsrettet skole og idrettshall bygges til glede for elever, lærere, idretten og hele lokalsamfunnet på Begby. 

Jorulf Elias Laabak

Leder oppvekstutvalget, Høyre