En pilot for framtiden

Vi vil beskrive situasjonen i Fredrikstad, som har ledet fram tilbehovet for en utprøving av nye metoder for å legge til rette for og for å måle den sosiale effekten av frivillige og ideelle organisasjoners tiltak, som er helt eller delvis finansiert av kommunale midler.

Innbyggerne i Fredrikstad har siden 2019 opplevd etterkrigstidens største reduksjon i tjenestetilbudet. Etter en oppbygging av kommunal sektor, som særlig skjøt fart etter at Norge ble en oljeproduserende stat i 1969, møtte Fredrikstad en ny virkelighet med #Bærekraft 25.

Fredrikstad har et omdømme som en hyggelig by, der særlig sommer´n er herlig. Vi har innovative clustere, som former framtiden gjennom utvikling av sirkulær økonomi. Flotte folk som bygger bedrifter, stein på stein. Elever lærer, studenter utdanner seg og sammen har vi troa på en god framtid i Fredrikstad. Det sivile samfunnet blomstrer. Idrettsanleggene er fylt av ungdommer. Foreldre følger opp, og frivillig innsats, skaper trygge møteplasser.

Fredrikstad har de siste tiårene vært utfordret av konsekvensene av store innbyggergrupper med høy arbeidsledighet, høy sykelighet og lav utdanning. Tjenestetilbudet har de siste årene blitt redusert – betydelig. Vi hadde en ressursbruksindikator i 2019 på 1.031 i Fredrikstad, altså noe over snittet, sett opp mot sammenlignbare kommuner. I 2022 var den redusert til 0,969. På enkelte områder er det skåret ned, ikke til beinet, men inn i beinet. Våre ansatte har levd under flere igangsatte omstillingsregimer. De har lojalt vist endringsvilje, og jobbet for å gjøre det beste ut av situasjonen. Målet er ennå ikke nådd. Kommunen har et krav på seg til å levere regnskap i balanse, og at det skal budsjetteres med et netto driftsresultat over tid på 1,75%. Vi er langt fra dette målet ennå.

Reduksjonen i budsjettene har også nådd frivilligheten. Frivilligheten i Fredrikstad er både omfattende og variert. Vi har aktiviteter der frivillige gjør en innsats i fritiden sin, uten økonomisk vederlag. For eksempel foreldrene i kiosken på idrettsanlegget, Sanitetskvinnene og Røde kors sin beredskapsgruppe. Men, vi har også en omfattende frivillighet, som mottar, til dels store summer, fra kommunen årlig. Den aktiviteten som ytes oppleves både viktig og nødvendig for brukerne. For frivillighet er viktig, både for den som yter og den som mottar. Begge parter opplever meningsfylte møter, man blir sett, opplever å være en del av noe større.

De kommunale kjerneoppgavene har blitt målt, vurdert, omorganisert og redusert, gjennom flere år. Vi har valide tall, som viser både kvalitet og kvantitet på tjenestene. Vi vet hva pengene går til.

Vi ønsker også å la frivilligheten, som mottar kommunale midler, få anledning til å dokumentere sin sosiale verdiskapning. De beslutningene vi skal ta for å forme framtidas Fredrikstad, er for viktige til å være styrt av antagelser. Beslutningene må være evidensbaserte.

Styringspartiene i Fredrikstad ønsker å inngå et samarbeid med sosiale entreprenører. Entreprenører, som skaper møteplasser, blant annet for mennesker som ellers ikke hadde møtt hverandre. Gjennom spesiell tilrettelegging kan ungdom få helgejobb, eldre få hyggelige aktiviteter drevet av ungdommene. Brukere av frivillighetens møteplasser, blir trukket aktivt inn i utviklingen av tjenestetilbud, og utfordret på å delta i utformingen av framtidens aktiviteter. Dette er sosial verdiskapning, som skaper en effekt.

En effektkontrakt er en samarbeidsavtale, der kommunen samarbeider med frivillige og ideelle organisasjoner for å finne framtidas løsninger. Dette krever systematisk og kunnskapsbasert arbeid; vi må definere målene for samarbeidet, videre må vi bli enige om hva som er et positivt resultat, hvordan vi kan oppnå resultatet og hvordan vi kan måle den sosiale effekten.

Vi har ikke jobbet på denne måten i Fredrikstad tidligere, og ønsker å teste ut arbeidsformen. Vi ønsker derfor å utfordre tre av våre ideelle organisasjoner på å kjøre hvert sitt pilotprosjekt. Parallelt vil vi samarbeide med etablerte entreprenører, om et prosjekt, som vil fungere som et kontroll- og fokusprosjekt. Dette for å sikre kvaliteten på pilotprosjektene.

Vi ønsker å teste ut sterk brukermedvirkning, der mennesker med en stemme som ikke ofte blir hørt, skal høres. Gjestene i Varmestua, skal aktivt delta i utformingen og etableringen av brukerrom i Fredrikstad. Gjennom dette arbeidet vil vi også utfordre Varmestua og se på mulige synergier av aktiv deltakelse og medbestemmelse, som legger til rette for at gjestene kan bruke sin restarbeidsevne på en ny måte. Vi ønsker at Varmestua utformer forslag til en effektkontrakt, som fanger opp disse verdiene.

Vi ønsker å utfordre Fontenehuset til å undersøke hva medlemskapet gjør for deres brukere. Hvordan det å bli en del av et fellesskap faktisk påvirker et menneske. Vi ønsker også at Fontenehuset aktivt bruker sine verdier ut utformingen av en tilpasset effektkontrakt.

Frivilligsentralen arbeider uten medlemskap, men har knyttet til seg en lang rekke frivillige. Vi vil utfordre Frivilligsentralen til å aktivt bruke et etablert tilbud; Friske eldre på Holmen, og der legge til rette for møter mellom generasjoner. Vi ønsker at frivilligsentralen skal knytte til seg en gruppe ungdommer, som får en oppgave, og et økonomisk incitament – en jobb. Edel årgang skal teste ut møter mellom generasjoner, og se hvilken sosial effekt generasjonsmøtene har, både på de unge og de eldre. Dette arbeidet er testet ut flere steder, og det ligger forslag til effektkontrakter på KS´sider. Vi ønsker at Frivilligsentralen skal undersøke om disse kan brukes i Fredrikstad.

Vi åpner dessuten for å etablere en fokusgruppe. Der en sosial entreprenør, igangsetter parallelle tiltak, for å gi resultatstøtte. På dette nivået kan vi ikke presentere metodiske gullstandarder, men vi kan bruke fokusgruppen, som et kompenserende tiltak.

1. Blå kors – Varmestua:

Vi ønsker et prosjekt der vi etablerer brukerrom i Fredrikstad. Dette skal skje i samarbeid med brukere, ansatte i Blå Kors og kommunen, dessuten skal næringsdrivende og lokalsamfunnet trekkes med. Vi ønsker også en brukermedvirkning for å vurdere hvilke innovative prosjekter brukerne av Varmestua kan delta i for å skape sosiale effekter.

Det avsettes inntil en million kroner til pilotprosjektet, av dette er 180.000 direkte til Varmestua. Prosjektet skal ferdigstilles og evalueres innen utgangen av desember 2024.

Beskrivelse av det ønskede resultatet  Vi har etablert et brukerrom i Fredrikstad.Brukerne og de ansatte i Varmestua har vært aktive i etableringsarbeidet.Brukermedvirkningen i dette konkrete prosjektet har startet en prosess, der brukerne av Varmestua finner sin plass i sosialt innovative prosesser.
Disse målene skal det være utbetaling forDet utbetales for planlegging og etablering av brukerrom i Fredrikstad. Innbyggere i aktiv rus, finner sin plass i aktiviteter der de kan bruke sin tilgjengelige arbeidsevne.
Data og metoder  Dette blir et kontrollert effektprosjekt, siden tiltaket er rettet inn mot behovene til brukerne av Varmestua.
Hvem skal gjennomføre målingen, og hvordan skal målingen gjennomføres?  Målingen gjennomføres av og blant brukerne av Varmestua, som en konkret måling av oppnådd effekt.
  • Fontenehuset

Fontenehuset viser til en økning av medlemsmassen, og til gode sosiale resultater. Vi ønsker at Fontenehuset skal fortsette det gode arbeidet de har startet. Pilotprosjektet skal etablere aktiv bruk av relevant verktøy for effektmål for arbeidet i Fredrikstad. Vi velger Fontenehuset til dette testarbeidet, siden de viser resultater, som vi ved dette ønsker systematisert hva vi bør måle for å finne ut om et tiltak virker

Det avsettes inntil 2,25 millioner til tiltaket. Der 1,5 millioner er øremerket kompensasjon for manglende statstilskudd, dersom Helsedepartementet ikke imøtekommer klagen. Om departementet imøtekommer klagen, gis midlene til Fontenehuset, til oppbygging av buffer for uforutsette utfordringer. 750.000,- avsettes til pilotprosjektet som skal utvikle og teste ut indikatorer som kan benyttes for å måle sosiale effekter av Fontenehusets arbeid.

Beskrivelse av det ønskede resultatet  Vi ønsker innspill for å utvikle konkrete indikatorer for å vise om iverksatte tiltak virker.
Disse målene skal det være utbetaling forDet utbetales for utvikling og testing av effektindikatorer, som måler sosial effekt
Data og metoder  Dette blir et kontrollert effektprosjekt, siden tiltaket er rettet inn mot behovene til brukerne av Fontenehuset.
Hvem skal gjennomføre målingen  Målingen gjennomføres av og blant brukerne av Fontenehuset, som en konkret måling av oppnådd effekt.
  • Frivilligsentralen

Frivillighetssentralen har valgt en tilnærming til frivilligheten der de jobber uten medlemskap. Som en sentral for frivilligheten har de både frivillige som bidrar i møter med og oppdrag for enkeltpersoner, og grupper av frivillige som bidrar i møter med og i oppdrag for grupper. Frivilligsentralene skal skape mangfoldige møteplasser. Dette er en verdi i Fredrikstad. Vi ønsket å utvikle effektmål for hva som kjennetegner en mangfoldig møteplass. Med utgangspunkt i prosjektet Friske eldre, ønsker vi at frivilligsentralen skal utvikle prosjektet gjennom å trekke inn ungdom, som kan jobbe i prosjektet. Friske eldre, på Holmen, på Lisleby og på Glemmen kan dermed bli en møteplass mellom generasjoner, som skaper jobb for ungdommer og aktivitet for eldre.

Det avsettes 750.000 kroner til pilotprosjektet (380.000,- til Edel årgang), som skal bygge på den gode aktiviteten som allerede eksisterer, og videreutvikle denne til å også kunne være en møteplass mellom ungdom og aktivitet for eldre. Pilotprosjektet skal etablere og teste ut hensiktsmessige effektkontrakter.

Beskrivelse av det ønskede resultatet  Det er utviklet hensiktsmessige effektkontrakter for denne typen arbeid i Fredrikstad.
Disse målene skal det være utbetaling forEffektkontraktene skal være enkle og måle sosial effekt.
Data og metoder  Dette blir et kontrollert effektprosjekt, som kan bli randomisert, gjennom muligheten for målinger i en større gruppe brukere, og dermed gi bedre reliabilitet i målene.
Hvem skal gjennomføre målingen  Målingen gjennomføres av og blant brukerne og de unge medarbeiderne i Friske eldre, som en konkret måling av oppnådd effekt.

Fokusgruppe: en etablert sosial entreprenør

Parallelt med dette innleder vi et samarbeid med en etablert entreprenør, for å både gi støtte til dette arbeidet, og å etablere egne aktiviteter. Det avsattes inntil 500.000 kroner til oppstart av dette arbeidet. Det forutsettes at vi etablerer dette som et trepartssamarbeid.

Det er satt av totalt kr 4.500.000,- fra fond

Kilder: