Er det behov for å forsterke sikkerheten på 17. mai?

Høyres Peter Kuran spør i dagens bystyremøte ordfører Jon-Ivar Nygård om det er behov for å forsterke sikkerheten på 17. mai etter terroren som nylig rammet Sri Lanka.

Terroren har igjen rammet uskyldige mennesker, denne gangen er det kirker og hoteller på Sri Lanka. Angrepet som så langt har kostet 359 menneskeliv, er en smertefull påminnelse om at terrorister som er blottet for normal medmenneskelighet og empati verken respekterer lover eller landegrenser. Denne typen terrorisme er blitt internasjonal og vi må treffe våre forholdsregler.

Innbyggernes trygghet og sikkerhet skal ivaretas av Fredrikstad kommune. Sivilbeskyttelsesloven pålegger alle kommuner å utarbeide planer knyttet til risiko- og sikkerhetsanalyse. Kommunen har da også gjennom flere år, tverrpolitisk stått sammen og fått utarbeidet en risikoanalyse, en krise- og beredskapsplan og nå sist en samordnet plan for kriseledelse. Dette kan kommunen være godt bekjent av!

Om 15 dager skal vi feire 17. mai og hvem vet om ikke det neste terrormål blir et norsk 17. mai-tog?

Jeg stiller derfor ordføreren følgende spørsmål:

Hvilke tiltak iverksetter kommunen for å trygge barnetoget og det offentlige rom i forbindelse med årets 17. mai-feiring i Fredrikstad. Ser ordføreren behovet for å forsterke beredskapen i år?