Et svar uten svar fra gruppeleder i Ap

Arbeiderpartiets gruppeleder har ingen svar på hvorfor partiet gjentatte ganger har avvist Høyres forslag om bedre innkjøpsrutiner i kommunen. Dette er forslag som rådmannen nå demonstrerer ville kunnet spart kommunen for ti-talls millioner kroner årlig. I stedet har Arbeiderpartiet fortsatt å øke eiendomsskatten for å finansiere dårlig kommunal drift.

Ottesen har øyensynlig ikke svar på Høyres spørsmål, men velger heller å fortelle favoritthistorien sin. Den handler om hvor forferdelig det vil gå hvis Høyre skal styre Fredrikstad.

Ottesen viser til perioden 2007 til 2011 hvor det var borgerlig flertall i bystyret. Da gikk det visstnok veldig dårlig med byen.

Men hvis Ottesen skal fortelle om vanskelige år bør han kanskje først og fremst ta med perioden 2003 til 2007. Jeg tror ingen vil være uenig med ham i at da gikk det virkelig dårlig. Det økonomiske vanstyret gikk da så langt at kommunen ble satt under statlig administrasjon. Borgerlig styre? Nei, det var faktisk mens Arbeiderpartiet styrte.

For å løse sine økonomiske problemer kan man enten øke inntekter eller redusere kostnader. Hvis problemet kan løses med økte skatter så er Arbeiderpartiets svar ganske forutsigbart: de løser problemet ved å øke skattene.

Det gjorde de også da de satt ved makten for 15 år siden. For å komme seg ut av statlig administrasjon innførte Ap en sjokk-høy eiendomsskatt. Dette utløste et folkelig opprør. Protestene skapte et politisk maktskifte i Fredrikstad, og det ble borgerlig valgseier i 2007.

Høyre, FrP, KrF og Venstre overtok et kommunalt konkursbo fra Arbeiderpartiet høsten 2007. Og mindre enn ett år senere ble Norge og resten av den vestlige verden rammet av det største økonomiske tilbakeslaget siden den annen verdenskrig.

Dette er avgjørende rammebetingelser som Atle Ottesen fullstendig utelater i sin fortelling om det borgerlige prosjektet. Han forteller heller ikke at det ble gjort et betydelig innhugg i nivået på eiendomsskatt. Det borgerlige styret gjorde en hederlig innsats for å redusere nivået på eiendomsskatt. Samtidig klarte de borgerlige partiene hva Arbeiderpartiet ikke evnet: å drive kommunen på en måte så man unngikk at staten grep inn og overtok den økonomiske kontrollen.

Alt dette er nå lenge siden. For Høyre dreier valget seg om hva som skal skje i årene fremover, ikke hva som skjedde for tolv år siden. For Ap er det annerledes. Men neste gang du hører Atle Ottesen fortelle om det borgerlige styret for 12 år siden, be ham med det samme fortelle om Arbeiderpartiets styre for 16 år siden. Først da blir historien komplett. Og adskillig mer forståelig.