Få orden på kommuneøkonomien – kommunal drift og organisering

Den daglige virksomheten skal ha fokus på å service og tjenester av høyest mulig kvalitet til innbyggerne innenfor viktige lovpålagte områder som skole, oppvekst, barnevern, helse og omsorg. Prinsippet om åpenhet i alle ledd skal være førende for vår politikk.
Høyres førende prinsipp for er at kommunen er til for innbyggerne – og ikke omvendt.

Dette er Fredrikstad Høyres politikk for å få orden på kommuneøkonomien:

• Vi vil fokusere mer systematisk på hva som er kommunens lovpålagte oppgaver. Vi vil prioritere det viktigste først, og fokusere på kommunens kjerneoppgaver, for eksempel tjenester innen oppvekst og omsorg.
  • Etablere et tettere samarbeid mellom Fredrikstad og andre omkringliggende kommuner som Sarpsborg og Hvaler. Gjennom et samarbeid vil vi oppnå stordriftsfordeler, optimalisere driften og gi tjenester av en bedre kvalitet enn vi kunne gjort alene.
  • Vi vil selge eiendeler som kommunen ikke bruker, eller forvalte disse på en mest mulig optimal måte. Det være seg bygningsmasse som ikke er vedlikeholdt, aksjer som kommunen ikke får utbytte av, legge til rette for flere typer eierformer av kommunale bygg, boligforvaltning m.v.
  • Forvaltningen av eiendommer i kommunen skal utredes. Private aktører kan være bedre eiendomsforvaltere enn kommunen. Høyre vil ha en lav terskel for å leie lokaler til kommunens administrasjon og drift i stedet for å eie. Det førende prinsippet er hva som er mest mulig økonomisk gunstig.
  • Innbyggerne skal få frihet til å velge tjenesteleverandører når de har krav på tjenester. En styrket privat sektor kan supplere det kommunale tilbudet. Det skal være et førende prinsipp at kommunen skal bære kostnadene, men ikke nødvendigvis være den som utfører tjenestene.
  • Kommunen skal organiseres slik at det er behov for mindre byråkrati, mindre administrasjon og Høyre ønsker at det skal brukes mindre tid på å lage planer. Dette kan bidra til at kommunen styrker sin evne til å finansiere nødvendige investeringer i skole, helse og annen nødvendig samfunnsutvikling. Sammenligninger med andre kommuner viser at Fredrikstad har et høyt kostnadsnivå i den daglige driften. Gjennom driftsforbedringer må det fokuseres på økt kvalitet og lavere driftskostnader.
  • Nivået på eiendomsskatten skal ikke økes, men gradvis trappes ned. Målsettingen er å skape en kommunal drift der eiendomsskatten ikke er nødvendig.
  • Fredrikstad kommune er en kompetansebedrift, og skal styres etter prinsippene for en tillitsbasert ledelse. Alle ansatte skal oppleve at de får brukt kompetansen sin. Som et ledd mot bedre utnyttelse av ansattes kompetanse vil vi blant annet ha en vaktmestertjeneste der hver vaktmester har ansvar «sine» bygninger.
  • Kommunens ansatte skal ha gode arbeidsverktøy og få tilstrekkelig opplæring i bruk av disse. Kommunen må være helt i front i å ta i bruk nye og effektive hjelpemidler.
  • Kommunen skal være en tilrettelegger og støttespiller for byens gründere og næringsliv. Det skal inntas en langt mer aktiv rolle der kommunen skal være pådriver for bedriftsetableringer og utvikling av næringsliv.
  • Det skal gjennomføres aktivitetsplikt for de som mottar sosiale ytelser under 30 år.
  • Fredrikstad skal bli en «JA-kommune» med kortere saksbehandlingstid og mindre detaljregulering på planområdet.