Byfergene må finansieres med reklame!

Arbeiderpartiet må legge partipolitisk hovmod til side!

Sommeren er i anmarsj og det betyr økt fergetrafikk. Bystyretvedtok i 2012 at fergen skulle skattefinansieres. Dette har vist seg å ha enpositiv innvirkning. Siden den gang er det kjent at passasjermengden er blittstørre. Og med økt fergetrafikk kan man anslå at dette har positiveringvirkninger for restaurant- og næringsliv i sentrum og Gamlebyen. Høyremener at dette er et tilbud som bør videreføres, såfremt det kan vises til godepassasjertall og at det ikke innebærer kutt i viktige kommunale tjenester.

Men medaljen har som regel en bakside. Gratisfergekoster mellom 10 til 15 millioner kroner i året. Dette må finansieres gjennomskatteseddelen vår.

Høyre har ved flere anledninger tatt til orde forreklamefinansiering av fergedriften. Arbeiderpartiet har på sin side avfeidforslaget og kalt det urealistisk. Arbeiderpartiets holdning vitner heller omdårlig kreativitet og gjennomføringsevne, enn forslagets urealisme.

Reklamen kan plasseres i form av små diskreteplakater eller ved bruk av den allerede eksisterende monitoren om bord. På denmåten kan vi spe på et allerede stramt budsjett samtidig som lokale bedriftereller initiativtakere får anledning til å markedsføre sine tjenester ellerarrangementer overfor folk på farten. I flere norske byer har man alleredeinnført en slik type ordning på ferger og annen kollektivtransport uten atdette på noen måte har vært problematisk å gjennomføre eller vært til sjenansefor innbyggerne.

Mens Arbeiderpartiet farer videre med sin voldsommeinvesteringsiver og samtidig store vedlikeholdsetterslep, faller kommunenstadig inn i en tilværelse som kan minne om noe som er hentet ut fraluksusfellen. Fredrikstad kommune er en forgjeldet lavinntektskommune, og vi erpå ingen måte i en posisjon der vi kan si nei til ekstra inntektsgrunnlag.

Her må Arbeiderpartiet være såpass pragmatiske at desvelger sin partipolitiske stolthet og åpner for et godt forslag, selv om deter fremmet av Høyre.

Stian GeorgBjerkebakke Westin, Bystyrerepresentant (H)