Forvirring og bløff tjener ikke demokratiet

Demokratiet er avhengig av tillit. Når sentrale politikere misbruker tilliten ødelegger det for demokratiet. Vi er ikke tjent med bløff, direkte usannheter eller bevisste omtrentligheter som har til hensikt å villede velgerne. Vi ser alle problemene USA har når noen presenterer løgn som sannhet.

Partileder Jonas Gahr Støre har ved flere anledninger vist seg å ville strekke strikken veldig langt for å oppnå makt. Før stortingsvalget i 2017 drev han med massiv svartmaling av situasjonen i Norge. Det gikk over stokk og sten. Daværende ansvarlig redaktør Kjell Werner i ANB skrev da at «mange velgere kjenner seg ikke igjen i Ap-ledelsens svartmaling av situasjonen».

Å tillegge motstanderne meninger som de ikke har bidrar til å sette politikken i vanry og forvirre velgerne. I en tale på AUFs sommerleir påsto Støre at Høyre vil innføre karakterer i barneskolen. Det er feil. Det vet Støre er feil. Aftenposten tok et grundig oppgjør med Støre i denne saken i en lederartikkel tirsdag denne uken. Slutt med tøvet Støre, var budskapet.

Det bør det være et mål for alle seriøse politikere å ikke tillegge motstanderne meninger de ikke har.

Valgdeltagelsen bør opp. Bløff, forvirring og manglende respekt for velgerne bidrar ikke til å øke valgdeltagelsen.