Fredrikstadsamfunnet utgjør kulturens og idrettens skapere og brukere

Marianne Klever Næss

For et år siden var lokalvalgkampen i full gang. En valgkamp som skulle føre til at Fredrikstad fikk Høyre-ordfører for første gang på 100 år. Høyre gikk til valg på et program som inneholder ulike politikkområder. Kapittelet som omhandler kultur og idrett innledes med «Kommunen skal være tilrettelegger for innbyggernes aktiviteter på områdene, og skal først og fremst prioritere å gi støtte til smalere kulturtiltak og tiltak som rettes mot barn og unge. Vi vil legge til rette for at Fredrikstad skal ha et rikt idretts- og organisasjonsliv. Derfor vil vi sørge for å ha et godt vedlikehold av kommunens anlegg, med fokus på fornuftig og fremtidsrettet bruk av kommunens hall- og banekapasitet.»

Dette beskriver essensen i vår kultur- og idrettspolitikk. Kommunens primæroppgave skal være å tilrettelegge for og bistå kulturaktører og idretts- og organisasjonslivet. Det betyr at det ikke alltid er kommunens ansatte som skal arrangere eller være ansvarlige for gjennomføring.

Kultur og idrett har og skal ha en viktig egenverdi. Uten et mangfoldig idrettsmiljø og kulturliv vil vi få et fattigere samfunn. Fredrikstadsamfunnet utgjør kulturens og idrettens skapere og brukere. Kulturens og idrettens betydning avgjøres derfor av flere enn politikere og kommunen. Men vi vet at kulturtiltak og idrett har en stor verdi som bidrag til livsglede, mestring, utvikling, sosialisering, integrering og sosial utjevning. Derfor er det ekstra viktig å prioritere tiltak for barn og unge.

De siste månedene har jeg som leder av KMU (Kultur- og miljøutvalget) i Fredrikstad vært invitert på veldig mange kultur- og idrettsarrangementer, utstillinger, forestillinger, konserter og sommeraktiviteter og kurs for barn og unge. Jeg har også vært på formiddagskonserter for seniorer, smalere konserter, urfremføringer, arrangementer med fribyforfatteren, Frederikprisen, utdeling av kommunens arbeidsstipend for kunstnere og arrangementer i regi av festivalen Paragraf112. Det har vært hyggelige og fine måneder med uforglemmelige menneskemøter, rørende og berørende opplevelser, stolthet og humor. Alt dette har virkelig vist meg hvilket mangfoldig, frodig, rikt og kvalitativt godt idretts- og kulturliv vi har i Fredrikstad. Mange av aktivitetene og arrangementene har fått økonomisk og/eller administrativ støtte fra kommunen. Kulturnatt fredag 13.september vil med 70 ulike arrangementer vise dette mangfoldige kulturlivet i full bredde.

I årets første møte økte KMU budsjettrammene for både kulturtilskudd og tilskudd innenfor idrettsområdet. Begge budsjettene ble økt med 200 000 kroner. I møtet nå i august får utvalget en orientering om hvordan disse midlene er brukt.

Driftstilskuddene innen kultur skal bidra til å stimulere lag og organisasjoners kulturarbeid. Retningslinjene skal sikre en rettferdig fordeling av driftstilskudd til lag og foreninger og med spesiell vekt på tilbud for barn og unge.

Tilskuddsmidlene innenfor idrettsfeltet bidrar til at idrettsforeningene kan opprettholde sin aktivitet. Den økte rammen innebærer at alle idrettsforeningene har fått høyere tilskudd i 2024 enn i 2023.

Disse prioriteringene er helt i tråd med Høyres politikk. Jeg er veldig stolt over at vi i en veldig presset økonomisk situasjon klarte å øke rammene for både kulturtilskudd og tilskudd innenfor idrettsfeltet nå i 2024.

«Gjør du det du alltid har gjort, får du det du alltid har fått» sier man ofte. Og det kan i mange sammenhenger være klokt. Spesielt hvis man er fornøyd med det man har oppnådd tidligere.  Men det forutsetter en bevisst holdning til hva man har gjort og at rammebetingelsene er de samme; at man faktisk har anledning til å gjøre det man alltid har gjort. Fredrikstad kommune gjennomfører en stor og avgjørende viktig økonomisk omstilling («Bærekraft25»). Det betyr at vi fremover ikke uten videre kan gjøre det man alltid har gjort. Og det kan også bety at vi ikke kan få det vi alltid har fått eller oppnådd. Vi må prioritere hardere. Vi må snu alle steiner for å finne de beste løsningene og vi må våge å tenke nytt. Da tror vi i Høyre at vi ikke bare kan få det vi alltid har fått, men noe mer og noe nytt og annerledes.