Fredrikstadskolen skal løftes med Høyre

Norge burde hatt verdens beste skole, men likevel havner Norge langt ned på listen.

Nøkkelen til å skape verdens beste skole ligger i:

Mer tilrettelagt undervisning

Tidlig innsats

Økt bruk av teknologiske hjelpemidler

Gode og kvalifiserte lærere

Økt fokus på barn og unges psykiske helse

Alle barn starter på skolen med stolthet og lærelyst. For å opprettholde lærelysten gjennom skoleløpet mener vi at tilpasset undervisning er utrolig viktig. Det er en kjensgjerning at alle barn har ulik bakgrunn, er forskjellige og utvikles i ulikt tempo. Kunnskapsnivået på barna som starter på skolen vil derfor være varierende. For å sikre mestringsfølelse og en positiv assosiasjon til skolen er det avgjørende at elevene blir møtt på det nivået de faktisk er og ikke på det nivået det forventes at de skal være på.

Vi mener at nivået på elevene burde kartlegges allerede ved skolestart. Dette for å sikre tidlig innsats og en undervisning som gir elevene de beste forutsetninger for å tilegne seg mest mulig kunnskap gjennom sitt skoleløp. Den såkalte «fellesskolen», som skal være lik for alle, vil ikke få frem det beste i elevene. Det er en urett å behandle alle likt når det klare utgangspunktet er at vi alle er ulike og har ulike behov.

Vi trenger et skolevesen som ser hver enkelt elev. Derfor skal vi strekke oss etter en skole som tør å gjøre de gode enda bedre og som samtidig klarer å tette kunnskapshull for de som kan minst. Opptrapping av teknologiske hjelpemidler i skolen vil kunne differensiere undervisningen og arbeidsoppgavene uten at elevene føler seg kategorisert. Kunnskap gir muligheter. Kommunen må gjennom skolen sikre at alle barn får kunnskap nok til å sikre sine muligheter i fremtiden uavhengig av sosial bakgrunn.

Lærerne er den viktigste enkeltfaktoren i skolen. For å sikre at elevene får best mulig læringsutbytte og mest mulig kunnskap er det helt nødvendig med gode og kvalifiserte lærere. Høyre gjennomfører derfor lærerløftet. Kommunene må sikre at lærerne får mulighet til etterutdanning slik at vi også kan sikre flere muligheter for elevene.

Dagens barn og unge vokser opp et hardt prestasjonsklima, deres psykiske helse må taes på alvor. Karakterer er viktige som målestokker, men det er viktig for oss at skolen er en plattform som også kommuniserer at en persons karakter er så mye mer enn bare karakterer, resultater og milepæler. Høyre ønsker et økt fokus på barn og unges psykiske helse. Vi mener at skolehelsetjenesten må styrkes. Skolehelsetjenesten skal oppleves som lett tilgjengelig og tillitsskapende. Alle barn skal glede seg til å gå på skolen og føle at de får et læringsutbytte som gir selvtillit og mestringsfølelse.

Høyre vil at skolen skal være en trygg plass som på en trygg måte bygger gode mennesker.