Fylkesplan – Nye Østfold

Høyres vil bygge beslutningene basert på harde fakta og ikke ønsketenkning. Dernest må vi sørge for at mennesker med ulik bakgrunn og kunnskap snakker sammen om problemløsning.

Nye Østfold står foran mange store oppgaver. Å utforme og vedta Fylkesplanen er en av disse. Det vil bli en krevende oppgave.

Det har skjedd store samfunnsendringer siden den forrige fylkesplanen for Østfold ble vedtatt. Høyre vil advare mot å tro at en kan gå tilbake til «den gode» gamle tiden og fortsette langs samme spor. Tvert imot må vi utfordre gamle sannheter. Dersom ikke politikken klarer å holde tritt med og endre seg i takt med samfunnet, er sjansen stor for at vi ender opp med å navigere etter feil kurs slik at vi kommer i utakt med fremtidens utfordringer.

Et bærekraftig samfunn handler selvsagt om å beskytte klimaet og miljøet, men det handler like mye om å ta vare på økonomiske ressurser og sikre innbyggernes velvære. Vi vet at det i Østfold, av ulike årsaker, er store forskjeller når det gjelder folks helse. Det kan vi ikke være tilfredse med. Likevel må vi erkjenne at befolkningssammensetningen er som den er og forsøke å skape et fungerende samfunn ut fra de ressursene vi har. Da må vi også akseptere at vi kan behøve ulik medisin for at alle skal nå samme mål og ha like muligheter.

Flertallet av Østfolds kommuner opplever stor tilflytting og befolkningsvekst. Det er positivt. Samtidig vet vi at det vil medføre en økt kamp om boliger og allerede knappe arealer. At varmebølger skulle skape problem ved fortetting av boligområder, var det ikke mange som tenkte på da det ble vedtatt. At veier og avløpsnettet ikke håndterer store vannmengder, har vært det vært advart mot i mange år. Asfalterte flater og «steinørken» øker problemene. Grøntområder vil bidra positivt. Spørsmålet blir, hvor stor del av arealene i allerede arealpressende områder som skal settes av til klimatiltak for å håndtere varmebølger og store nedbørsmengder? Å stikke hodet i sanden og fortsette som før, er etter Høyres syn ingen løsning.

Utfordringene er mange: Energikrise, biologisk mangfoldskrise, klimakrise, krig i Europa og som ikke det er nok, en økonomisk krise som rammer mange hardt.

Hvor skal en starte? Etter Høyres syn må vi bygge beslutningene på harde fakta og ikke ønsketenkning. Dernest må vi sørge for at mennesker med ulik bakgrunn og kunnskap snakker sammen om problemløsning. Sist, men ikke minst, må vi ta vare på næringslivet vårt. Det er alle Norges små og store bedrifter som holder samfunnet oppe. Det er næringslivet som driver den teknologiske utviklingen fremover og som skal ta Norge gjennom det grønne skiftet. Næringslivet skaper vekst, arbeidsplasser og gir oss skatteinntekter. Det beste drivstoffet for å få et blomstrende næringsliv, er tillit fra samfunnet som omgir bedriftene.