God deltagelse på Østfold Høyres årsmøte
Østfold Høyre vedtok i helgen å prioritere bygging av nytt dobbeltspor mellom Haug-Seut, og etablere nødvendig tiltak mellom Fredrikstad og Halden. I tillegg støtter vi en videreutvikling av østre linje, spesielt mellom Sarpsborg-Rakkestad.

Vår resolusjon som ble antatt var som følger:
Ja til økt satsing på jernbane i Østfold
Østfold fylke spiller en betydelig rolle nasjonalt for frakt av godstransport på vei, sjø, og jernbane. Svært mye av trafikken til og fra kontinentet kommer via E6 og Østfoldbanen gjennom fylket.
Østfold nærmer seg 320 000 innbyggere og av disse bor cirka halvparten i Nedre Glomma. Som tidligere industribyer har Fredrikstad og Sarpsborg historisk sett hatt en høyere befolkningsvekst enn arbeidsplassvekst. Arbeidsplassunderskuddet totalt sett de siste 10 år utgjør – 1 439 for Nedre Glomma. Avviket dekkes opp av pendling. Hver dag pendler om lag 28 000 mennesker inn og ut av Nedre Glomma. Tallet har økt med 70 % de siste 20 årene, mens togtilbudet har vært tilnærmet det samme.
Dagens togtilbud på Østfoldbanene er utilstrekkelig. Til tross for den nye Blixtunnelen Oslo – Ski, er det knapt økning i tilbudet på østre linje eller på vestre linje syd for Moss. Godstransporten er redusert. Resultatet er at mange heller velger alternative transportmidler, eller kjører bil til f.eks. Råde eller Ski stasjoner.
Det er godt dokumentert at etterspørselen etter togreiser stiger dersom reisetiden reduseres og antall avganger økes. Eksempelvis har InterCity strekningen Oslo-Skien og Oslo-Lillehammer økt sin passasjervekst med over 100 % de siste 10 år. Skal regionen fortsette å vokse, må en sikre et bedre togtilbud da kapasiteten for lengst er sprengt.
Det er foretatt flere utredninger om oppgradering av Østfoldbanens vestre linje. Vesentlig er Jernbanedirektoratets Fjerntogstrategi av 26. april 2019, rapport om videre utvikling av InterCity-strekningene av 25. mai 2023 og Mulighetsstudien Oslo-Gøteborg 29. september 2023.
Som en del av NTP for 2025-2036 ble det vedtatt en Effektpakke for Østfoldbanen, som innebærer at det skal tilbys to tog i timen som grunnrute til Fredrikstad. Dette er en sentral del av InterCity-satsingen på Østlandet, og har ligget fast inne i Nasjonal transportplan (NTP) siden 2013.
Tabeller fra Mulighetsstudien og rapporten om InterCity-strekningene viser at utbyggingen av dobbeltspor på Haug-Seut er avgjørende for å øke frekvensen på strekningen. Dette vil ikke bare gi flere avganger til Fredrikstad, men også øke avganger til Moss, Rygge, Råde og Sarpsborg. Den er også avgjørende for kapasitetsutvidelse til Halden. I Jernbanedirektoratets rapport fremgår det eksempelvis på side 6:
“På Østfoldbanen vil pågående utvikling gjennom Moss gi en kapasitetssterk forbindelse hele veien til Haug, like ved Råde, på Østfoldbanens vestre linje. Dette kan gi en mulighet til å utvide rushtilbudet (utvidet rushperiode) til Halden når Sandbukta-Moss-Såstad står ferdig, men det vil ikke muliggjøre to tog i timen til Fredrikstad. For å få til to tog i timen til Fredrikstad hele døgnet er det nødvendig med dobbeltspor-utbygging til Seut dersom det også skal kjøres andre tog på strekningen”
Jernbanedirektoratets rapport side 6.
Fredrikstad kommune har stilt spørsmål til jernbanedirektoratet om flere krysningsspor vil kunne erstatte et dobbeltspor mellom Haug–Seut. Jernbaneverket har besvart følgende til spørsmålet:
“Dette tilbudet er vurdert både med tiltaket dobbeltspor Haug-Seut, og med dagens linje inkludert mulige forbedringer i infrastruktur for å få til to tog i timen sør for Fredrikstad. Analysen konkluderte med at tilbudet ikke vil være mulig å realisere uten dobbeltsporet Haug-Seut. Dette er begrunnet i at godstransport vil bli fortrengt, og driftsstabiliteten vil bli dårlig uten dobbeltspor”.
Svar til spørsmål
Godskonseptet i Mulighetsstudien inkluderer flere krysningsspor langs dagens trasé mellom Råde og Fredrikstad. Dette er primært gjeldende for å øke godskapasiteten og vil ha liten effekt på persontrafikken. For å bygge dobbeltspor må en også endre dagens 145 år gamle trasé grunnet krevende grunnforhold.
Dette er påpekt i Bane NORs utredninger som konkluderer med at dagens trasé ikke er egnet for et fremtidsrettet dobbeltspor. En satsning på krysningsspor vil derfor bli en dyr og krevende mellomløsning med vedvarende konflikt mellom gods- og persontrafikk på linjen. Konklusjonen til Jernbanedirektoratet er derfor å bygge dobbeltspor mellom Haug-Seut med kostnadsreduserende tiltak.
En ferdigstillelse av dobbeltspor mellom Haug-Seut vil gi en reisetid på 51 minutter fra Fredrikstad–Oslo, og ned mot en time mellom Sarpsborg og Oslo. En oppgradering av jernbanen handler ikke nødvendigvis bare om spart reisetid, men også om økt kapasitet, frekvens og punktlighet. Dette er helt vesentlig for å øke bostedsattraktiviteten for hele regionen.
Det er helt vesentlig for Østfold å fastholde målsettingen om to tog i timen i grunnrute helt til Halden. For å få til to tog i grunnrute til Halden så må det bygges dobbeltspor mellom Haug-Seut, samt at det må gjøres flere tiltak på stasjonene blant annet i Sarpsborg og Halden.
Økt kapasitet til Sarpsborg vil også gi et bedre trafikkgrunnlag, og derav øke mulighetene for å utnytte linjen Sarpsborg-Rakkestad på østre linje. I tillegg må også jernbanens noe annen infrastruktur på østre linje oppgraderes, bl.a. for å kunne gi beredskaps- og avlastning for vestre line ved avvik.
Østfold Høyre vil jobbe målrettet for to tog i timen i grunnrute mellom Oslo-Halden.
For å få til dette vil vi:
- Prioritere bygging av nytt dobbeltspor mellom Haug-Seut, og dermed nær fullføre den mange ganger vedtatt indre InterCity på Østlandet.
- Etablere nødvendige tiltak mellom Fredrikstad og Halden
- Være en pådriver for videreutvikling av østre linje, spesielt med tanke på å videreutvikle strekningen Sarpsborg-Rakkestad