Gratulasjoner til Somalia

Fredrikstad Høyre sin hilsen til Somalia på nasjonaldagen

Gratulerer med dagen!

Nasjonaldager er dager for ettertanke, takknemlighet og håp. Når alt er vanskelig, er håpet det som kan drive oss videre. Håpet om noe annet, og noe mer. Håpet om en framtid, om frihet – håpet om fred. Somalia og Norge deler en strategisk beliggenhet. Vi har en viktig geografisk plassering i en urolig verden. På den måten deler vi en historie. Det er en historie om utvikling, om nederlag, om krig og om fred.

Både Somalia og Norge deler tankegodset fra oldtidens sivilisasjoner, der drømmen om deltakelse og demokrati tok sin første form. Somalia var en aktiv part i dette, mens vi i det kalde nord, var opptatt med helt andre ting.  Både Norge og Somalia har opplevd å bli delt ut, som en seiergave etter en krig. Men, i den nære historien har Norge fått leve i fred, mens krigen har fått herje i Somalia. Norge har fått bygge opp et liberalt demokrati, mens borgerkrigen i Somalia krever offer og oppbrudd. Krigen krever håp.

Min mormors bror hadde en gammel sykkel. Jeg fikk tilbringe min barndoms somre i Nord-Norge. Dager som aldri tok slutt, med solen som aldri gikk ned. Jeg fikk gå over alt, leke over alt, men jeg fikk ikke røre den gamle sykkelen. Han brukte sykkelen hver dag, syklet ned til havet – for å fiske. Jeg forsto ikke dette. Hvorfor kunne ingen andre enn han røre sykkelen. Det var jo bare en gammel sykkel. Den var skranglete og rusten.

Først da jeg ble voksen fikk jeg høre fortellingen. Da 2.verdenskrig ødela hverdagen i Nord-Norge, syklet min mormors bror, på nettopp denne sykkelen, for å forlate hjemmet sitt. Han syklet hjemmefra, og satt sykkelen fra seg, ved kaia. Han gikk ombord i en båt, og dro i krigen.

Håpet hans, gjennom årene i krig, var at sykkelen skulle stå der, ved kaia, når krigen var over. At han skulle komme hjem, da seieren vunnet, og sette seg på sykkelen, og sykle hjem. Og slik ble det. Han håpet!

Vi håper for hverandre, at fred og frihet også vil prege Somalias framtid.

Nå er vi her. I byen vår er Fredrikstad, feirer vi Somalias nasjonaldag. Det er her vi bor nå. Her har vi hjemmet vårt, gatene våre, naboene våre, her leker barna våre. Her bærer vi rundt på håpet vårt. Kanskje om en framtid her i byen, eller i en annen by. Men, håpet vårt; om en framtid i fred og frihet. Det er vårt felles håp.

Gratulerer med dagen!