Gudeberg og Råkollen må få en ny løsning

I disse dager sirkulerer det innlegg på Facebook som adresserer en problemstilling som på mange måter er typisk for Fredrikstad by: en beslutning er tatt over hodet på de berørte, planer er lagt og prosesser igangsatt uten å forhøre seg med de som blir mest påvirket av dette, nemlig elever og foresatte.

I dette tilfellet dreier det seg om bygging av Gudeberg Råkollen skole, en sak Høyre har fulgt tett og med stor interesse de siste to årene.

Vi har hatt nær kontakt med foreldregruppen og Gudeberg Lokalsamfunn og sett hvordan de gang på gang har forsøkt å få administrasjon og politikere til å lytte til dem – uten å lykkes.

Historien om skolesaken er lang og ikke enestående. Altfor ofte blir vi politikere kontaktet av fortvilte innbyggere som ikke når frem med sine meninger, innspill og spørsmål.

Spørsmål forblir ubesvarte, engasjementet forsvinner, frustrasjon blir til avmakt og passive holdninger.

Hvordan skal vi få alle med oss, om vi ikke lytter til de det gjelder? Hverken administrasjon eller politikere kan tro at de vet bedre i en sak, enn den som rammes av beslutningen. Intensjonene kan være aldri så gode, men svarer ikke planene til virkelighetens behov, er det planene som må endres. Vi må, av respekt for våre innbyggere, legge politisk prestisje til side og gjøre retrett i saker der behovene har endret seg, de økonomiske rammene er utilstrekkelige eller der man på annen måte ser at forutsetningene for en fornuftig gjennomføring ikke lenger er tilstede.

Når du om kort tid skal gå til valgurnen er det i grunn bare et spørsmål du bør stille deg selv; hvilke politikere lytter til meg?

Godt valg!