Helse, omsorg og frivillighet

I Fredrikstad skal innbyggerne oppleve tilhørighet, trygghet og inkludering. Kommunen skal stimulere alle innbyggere til å ta i bruk sine ressurser for å ta et større ansvar for egen helse. Høyres mål er at alle skal få gode og verdige omsorgstjenester med høy kvalitet og tilstrekkelig kapasitet. Systemene må være gode slik at de som trenger hjelp, skal få den hjelpen de trenger. All skal være trygge på at de får tjenester av god kvalitet
Vi ønsker at alle skal kunne bo hjemme lengst mulig, fordi det er dokumentert at dette har best helseeffekt. Vi ønsker også at kommunen skal legge til rette for ulike boformer for eldre, pleietrengende, og personer med spesielle behov.

Dette er Fredrikstad Høyres helse og omsorgspolitikk:

• Vi vil skape et mer fleksibelt omsorgstilbud i Fredrikstad. Vi vil i større grad legge til rette for utbygging av alternative boformer.
  • Vi vil prioritere bofellesskap og boliger for eldre, gjennom å sette krav til utbyggere – det skal settes av arealer til dette, på lik linje med arealer som settes av til skoler og barnehager.
  • Vi vil selge Emil Mørchs Minne, og åpne for at kjøper kan drifte bygningen som et privat sykehjem eller lignende.
  • Kommunen skal legge til rette for bygging av et nytt Holmen. Vi vil i større grad legge til rette for «helsetun» der eldre og pleietrengende eier sine boliger selv, men hvor kommunen kan ha felles funksjoner i tilknytning til dette.
  • Vi vil sørge for at maten som blir servert de eldre fortsatt er næringsrik og velsmakende.
  • Vi vil ha sterkere satsning på velferdsteknologi i alle kommunens virksomheter. Det innebærer en mer målrettet satsning for å få de eldre digitale. Vi ønsker å koble på frivilligheten i opplæring av datateknologi. Dette slik at kommunens helsetjenester i større grad kan oppsøke brukere digitalt.
  • Høyre vil tilrettelegge for at sykehjemmene innredes mer som hjem, og mindre som institusjon uten at kvaliteten på tjenestene forringes. Dette innebærer også at de ulike sykehjemmene må få større grad av valgfrihet for å ivareta nødvendig vedlikehold og trivselsfremmende tiltak.
  • Høyre vil gjeninnføre «trivselstralla» på alle sykehjem. Det innebærer også mulighet for salg av alkohol, og andre varer som brukerne antas å sette pris på. Dette kan gjerne skje i samarbeid med private eller venneforreninger
  • Vi vil jobbe for at alle ansatte blir tilbudt hele stillinger, og at vi jobber aktivt for å tiltrekke oss kvalifiserte arbeidssøkere.
  • Vi vil legge til rette for en sosial boligbygging, med variert boligmasse og innretning. Vi mener at kommunen i større grad må involvere private profesjonelle eiendomsaktører og i større grad vurdere leie, fremfor eie av sosiale boliger.
  • Det må legges til rette for å i enda større grad tilpasse boliger for sosialt vanskeligstilte, og personer med mindre god boevne. Det må sørges for at disse må tilpasses brukerne og sørge for at så få kommunale boliger står tomme til enhver tid. Vi mener at kommunen i større grad må samarbeide med private aktører for å utvikle tilbudet og redusere kostnadene.
  • Vi vil sikre drift og videreutvikling av byens Fontenehus og deres arbeidsinkluderende tiltak.
  • Vi vil styrke og videreutvikle frivilligsentralene.