Historisk styrking av skolehelsetjenesten!

Enda flere barn og unge kan møte en åpen dør hos helsesøster

Aldri før har så mange blitt ansatt på helsestasjonene og i skolehelsetjenesten i norske kommuner som i fjor. Det betyr at enda flere barn og unge kan møte en åpen dør hos helsesøster.

Høyre og samarbeidspartiene har økt satsingen på skolehelsetjenesten, helsestasjonene og forebyggende tjenester med til sammen en milliard de siste fire årene. Dette har resultert i 648 nye stillinger som skal gi ungdom råd og hjelp. Spesielt gledelig er det med 410 flere helsesøstre siden Høyre kom i regjering.

Et godt helsetilbud til barn og ungdom gjennom helsestasjons- og skolehelsetjenesten er et meget viktig lavterskeltilbud. For det er mange barn og unge som trenger noen å snakke med og som tar deres bekymringer på alvor. Skolehelsetjenesten legger til rette for god fysisk, sosial og psykisk helse hos elevene, noe som er helt avgjørende for god læring!

Høyre er opptatt av en skolehelsetjeneste som er der når elevene trenger det. Derfor vil Høyre sette av mer penger til nye helsesøstre i skolen også i årene som kommer – det betyr mye for elevene!