Høyre tar velgernes hverdag på alvor

Høyre mener at samfunnet bygges nedenfra og opp.

Vi er derfor opptatt av de utfordringer enkeltmennesker møter i hverdagen. Dette kommer også klart fram i Høyres hjertesaker i årets valgkamp:

• Skape mer og inkludere flere
  • Mer kunnskap i skolen
  • Pasientenes helsetjenester

De siste dagene har Stortingets vedtak om NTP og Viken Fylkeskommunes behandling av ny videregående skole på Værste preget mediebildet og ordskiftet lokalt. Høyre har i begge disse sakene vist at vi lytter til velgerne i Fredrikstad.

I utkastet til NTP som ble presentert i mars, var utbyggingen av Haug-Seut ikke nevnt. Etter behørig omtale i pressen og påtrykk fra blant andre Fredrikstad Høyre lyktes det med god støtte fra Høyres representanter på Østfoldbenken å få 2,5 milliarder til å fortsette arbeidet med å få realisert Haug-Seut. Det var mer enn noen av de argeste kritikerne fra andre partier fikk til.

I Fredrikstad Høyre skulle vi selvsagt ønsket at dette prosjektet kunne realiseres raskere. Men vi har kommet et stykke videre og er i en bedre posisjon nå enn noensinne tidligere i denne langdryge prosessen. Og det aller viktigste er at den videre planleggingen vil gi svar til alle som er usikre på hva som kan skje med deres boliger.

Støtten til vedlikeholdsmudring til Borg Havn er behørig omtalt. Her hadde vi lokalt selvsagt håpet på mer, men 256 millioner er en start. Det kan i denne sammenheng nevnes at Fredrikstad Høyre på årtes landsmøte i mai fikk gjennomslag for sitt forslag til Stortingsvalgprogrammet for at det skal satses videre på mudring og vedlikehold av havner og farleder. Dette går Høyre nå til valg på.

Høyre vil bygge ny videregående skole på Værste. Finansiering er som så ofte ellers en utfordring. Derfor foreslo Viken Høyre å selge aksjer i Østfold Energi for å sikre midler til utbygging. Kall det gjerne en investering for fremtiden. Dette ville ikke flertallet i fylkestinget. Å selge aksjer i Østfold Energi er å selge arvesølvet vårt, ble det sagt.

For oss i Høyre er elevene den største verdien. De representerer fremtiden og er vårt gull. Derfor er bygging av ny Frederik ll på Værste så viktig for mange elever, for deres familier og for hele Fredrikstad-samfunnet. Men tydeligvis ikke viktig nok for flertallet i fylkestinget. Dette flertallet består av partier som ellers iherdig kritiserer Høyre for ikke å følge opp lokalt.

Utviklingen av NTP og forslaget til finansiering av ny videregående skole viser at dette faller på sin egen urimelighet. Disse sakene understreker Høyres verdisyn og at vi tar velgernes hverdag på alvor.