Hvorfor morsdag?

Søndag 14. februar er det morsdag, og en fin anledning til å gjøre litt ekstra stas på mamma, bonusmamma, svigermor eller bestemor. Det er en hedersdag for mødre som feires på varierende datoer i mange la

Marianne Klever Næss er kvinnepolitisk ansvarlig i Fredrikstad Høyre og med i Viken Høyres kvinneforum

Noen spørs seg; trenger vi morsdag? Jeg tør påstå med et glimt i øyet at uten mødre stopper Norge!

Mødre har så mange roller i hverdagen, som kanskje ikke er så synlige. La oss hylle alle de viktige oppgavene som gjøres som trøste og bære ansvarlig, vaskemaskin operatør, detektiven som finner det som er mistet, sosial minister, lokal meklingssjef for bare å nevne noe – i tillegg til sin egen jobb.

Mange hevder at morsdagen er en kommersiell dag importert fra USA.

Det er riktig at den aller første morsdagen i moderne tid ble feiret i en metodistkirke i West Virgina i 1908.  Norge kom på banen i 1919, der morsdag ble feiret for første gang 9. februar i en metodistkirke i Bergen. I begynnelsen var det religiøse organisasjoner som sto for markeringen, men Oslo-kvinnene Karen Platou og Dorothea Schjoldager jobbet nært med handelsstanden, massemedia og ideelle organisasjoner for å etablere morsdagen som en årlig begivenhet der mødrene står i fokus. Takket være dem feirer vi fortsatt morsdag i Norge 100 år senere.

Med det var faktisk ikke amerikanerne som fant opp morsdagen!

De første markeringene skal ha funnet sted allerede i det gamle Hellas der grekerne hyllet moren til sjefsguden Zevs, Rhea. Morsrollen er med andre ord blitt feiret i over to tusen år.

Morsdagen kan også være en fin anledning til å minnes og hedre andre kvinner og mødre fra nærmiljøet. Hvor mange gater har du f.eks i ditt nabolag som bærer et kvinne navn?

Jeg har gjort en uformell opptelling (kilde: norskegater.com ), og fant ut at av 430 gater i Fredrikstad har 14 gater kvinnelige og 75 gater mannlige navn. Da har jeg ikke tatt med de 35 gatene som kun har etternavn. Så i anledning morsdagen går herved en oppfordring til Fredrikstads folkevalgte om å hedre flere kvinner med gatenavn.

La oss feire våre nærmeste morsfigurer på morsdagen, og også tenke på andre mødre som har tråkket stier før oss!