Fredrikstad Høyre takker Ingrid Willoch.

Ingrid Willoch flytter til Oslo. På gruppemøtet mandag 24.april ble hun takket for sin lange og betydningsfulle innsats for partiet. Les gruppeleder Truls Velgaards tale til Ingrid.

Kjære Ingrid,

Jeg skal få takke deg i dag på vegne av Fredrikstad Høyres bystyregruppe, og også på vegne av alle dine mange politiske venner i Fredrikstad.

Du har hatt en politisk karriere som er uten sidestykke i Fredrikstad Høyres historie. Både som stortingsrepresentant, fylkestingspolitiker og lokalpolitiker har du hatt omfattende og markante tillitsverv for Høyre. I sum er dette et politisk livsverk som ruver ikke bare i Østfold, men også nasjonalt.

33 år gammel ble du i 1977 innvalgt som vararepresentant på Stortinget som representant for Vestfold. I tre perioder, fra 1981 til 1993, satt du som fast stortingsrepresentant. I denne perioden hadde du en rekke prominente verv, blant annet som leder av Forbruker- og administrasjonskomiteen og som medlem av Stortingets presidentskap.

Litt senere flyttet du fra Horten til Fredrikstad, og engasjerte deg da straks i politisk arbeide på denne siden av fjorden.

Ved valget i 1995 kom du inn som Høyres representant i fylkestinget. I tre perioder representerte du partiet både i fylkestinget og i fylkesutvalget. I 2007 gikk du ut av fylkespolitikken etter å ha blitt nominert som Høyres ordførerkandidat i Fredrikstad, men også de to siste valgperiodene har du fortsatt hatt posisjon som vararepresentant til fylkestinget.

I 1995 ble du innvalgt ikke bare på fylkestinget, men også i bystyret i Fredrikstad. Der satt du som en våre mest fremtredende representanter i tyve år, frem til 2015. Spesielt viktig var perioden fra 2007 til 2011. Under det borgerlige styret satt du som varaordfører; den høyeste politiske posisjonen Høyre har hatt i Fredrikstad i moderne tid. Ved det siste valget – i 2015 – ble du innvalgt som vararepresentant i bystyret. Og du fikk da også posisjonen som kontrollutvalgsleder.

For Fredrikstad Høyre har du vært en uvurderlig ressurs. Med din omfattende erfaring har du hatt en politisk tyngde og en retorisk kraft som rett og slett er uerstattelig for oss. Du har slitt mye med sykdom, både personlig og med Georgs langvarige sykdom, men likevel har du holdt engasjementet oppe.

Vi ser også hvilket jerngrep du har om politisk debatt. Du møter av og til i bystyret som leder av kontrollutvalget eller som vararepresentant, nå senest på møtet i mars. Og du går gjerne på talerstolen. Når du griper ordet skjer det med en spesiell autoritet. Du snakker på en måte som vekker gjenklang.

Og du er alltid aktiv på møter. På en særegen måte evner du å gi ideologisk perspektiv – også til lokale spørsmål. Du har hatt en unik politisk karriere. Det har vært mulig bare fordi du så sterkt og tydelig representerer Høyres politiske grunnfjell. Du var med å bære frem høyrebølgen på 1970- og 80-tallet, og har siden vedlikeholdt en markant profil som samtidig har bred appell. I et lokalt politisk miljø som ikke alltid er krystallklart ideologisk orientert så har du, Ingrid, vært som en kompassrose som har gitt retning.

Men Ingrid har ikke bare vært en politisk tenker. Du har også gjort fotarbeidet. En av de andre rundt bordet her har treffende sagt det slik: ”Ingrid møter alltid til stands – hun er den første som kommer og den siste som går.” Du har også et stort og verdifullt personlig kontaktnett.

Det er en unik politisk karriere som nå går inn i en ny fase. 40 år i sentrale tillitsverv – tolv år på Stortinget, tolv år i fylkesting og fylkesutvalg og nærmere seks perioder som en av Fredrikstad Høyres mest sentrale lokalpolitikere – pluss et vell av tilhørende politiske verv gjennom tidene.

Jeg ser ingen grunn til å tro at vi her i dag setter punktum for denne unike karrieren. Du har levd med politikk gjennom hele livet, og vil sikkert fortsette med det også etter at du nå reiser til Oslo.

Tusen takk for alt du har gjort for oss.