Ja til Arena Fredrikstad!

Høyre vil bygge Fredrikstad Arena

Fredrikstad Høyre har gjennom behandlingen av planene for en ny ishall i kommunen, hatt det samme standpunktet hele tiden; Stjernehallen er moden for oppussing eller utskifting, og vi behøver en arena for issport i kommunen. Som ansvarlige politikere må vi styre etter et budsjett. Høyre mener at alle investeringer må ha en kostnadsramme, og en plan for oppfølging og vedlikehold. Bare på den måten er den økonomiske driften bærekraftig. Vi mener grensen for ansvarlighet går ved 300 millioner kroner. En investering ut over dette vil bety nedprioritering av andre områder.

Fredrikstad Høyre har ingen problemer med å være krystallklare i prioriteringene:

1. Vi skal pusse opp skolene.
  2. Vi skal få orden på kommuneøkonomien, etter tiår med neglisjering fra Arbeiderpartiet, og
  3. vi skal sørge for en bedre eldreomsorg enn det vi ser Arbeiderpartiet leverer i dag

Fredrikstad Høyre har klippefast tro på at Arena Fredrikstad både kan og skal gjennomføres innenfor disse rammene. Vi mener dette kan gjøres gjennom et samarbeid med private utbyggere. Et slikt samarbeid vil gi kommunen, og dermed innbyggerne, lavere låneportefølje, brukerne av ishallen vil få en hensiktsmessig isflate med nødvendige fasiliteter, og næringslivet en mulighet til å tjene penger og skape arbeidsplasser. Det forundrer oss, at ikke dette er tatt tak i tidligere. Arbeiderpartiet har hatt ansvaret i 100 år. Hvorfor har de ikke gjort noe med Stjernehallen eller Arena Fredrikstad før? Da ville ikke issporten vært i den knipen de er i nå.

Fredrikstad Høyre garanterer at vi skal ha en hensiktsmessig isflate i kommunen. Vi er sikre på at dette kan løses gjennom et offentlig/privat-samarbeid. Vi vil igangsette arbeidet umiddelbart. Vi forstår svært godt at Stjernen er utålmodige. Arbeiderpartiet gikk til valg på å bygge Arena Fredrikstad i 2015. Arbeiderpartiet satt byggingen blant sine 20 viktigste saker i 2019, og er nå for tredje gang såkalt garantist for at arenaen blir bygget. Vi forstår ikke at Arbeiderpartiet mener vi skal tro på dem denne gangen, siden de ikke har bygget Arenaen mens kostnadsrammen var betydelig lavere. Fredrikstad Høyre er tydelige på hva vi kan levere.