Klima og miljø

Et sunt og rent miljø, samt nærhet til sjø og natur er grunnleggende forutsetninger for trivsel og god folkehelse i kommunen vår. Høyres ideologiske utgangspunkt er forvalteransvaret. Vi må etterlate kloden – i minst like god stand til våre etterkommere. Det grønne skiftet må gjennomføres i nærmiljøet, etter prinsippet om å tenke globalt og handle lokalt.

Dette er Fredrikstad Høyres klima- og miljøpolitikk:

• Vi vil bevare det biologiske mangfoldet. Deriblant fokusere på dyre-, plante- og fiskearter som er særlig sårbare i nærmiljøet vårt, og balansere dette opp mot produksjonsinteressene. Dette for å gi et godt bidrag til det grønne skiftet, og for å bidra til å redde Oslofjorden.
  • Vi vil etablere enda sterkere incentiver for opprydning og forebygging av plastforsøpling.
  • Fredrikstad skal være en attraktiv sykkelby. Det skal være bedre tilrettelegging for fremkommelighet og oppbevaring/parkering av sykler. Det skal også legges til rette for sykkelparkering ved alle offentlige virksomheter.
  • Høyre vil fortsatt sikre fordeler for dem som velger nullutslippsbiler, blant annet gjennom reduserte avgifter.
  • Det skal legges til rette for bruk av sykkel og offentlig transport.
  • Høyre vil bruke kommunens innskjøpsmakt til å etterspørre null- og lavutslippsløsninger i transport av varer og tjenester til kommunen, og stille krav til bruk av mer bærekraftig drivstoff.
  • Høyre vil legge til rette for å bevare, restaurere å bygge opp nye grønne områder som inneholder mye karbon, slik som torv, myr og våtmark, der dette kan forhindre at store mengder CO2 -slippes ut.
  • Nye kommunale bygg skal bygges etter plusshus prinsipper
  • Kommunale anleggsplasser skal være nullutslippsplasser
  • Vi vil utrede muligheten for solceller, og andre energiøkonomiserende tiltak på alle kommunale bygg