Kommune + private + frivillige = en bedre fremtid for eldre

Forskere mener bokollektiv er fremtidens løsning for eldreomsorgenDen største «diagnosen» blant eldre er ensomheten. I 2040 vil det være mer enn 1,4 millioner mennesker over 65 år i Norge.

Flere lever lenger, både med og uten sykdom. Mange ønsker å bo hjemme lengst mulig, og det skal vi tilrettelegge for. Vi må som kommune tilby forebyggende hjemmebesøk for å sørge for de eldre får den hjelpen de trenger, og ta i bruk den velferdsteknologi som finnes på markedet.

Det skal være mulig å leve et aktivt og godt liv hele livet i Fredrikstad, hvor næringsrik mat, helsehjelp, aktivitet og felleskap står i sentrum Vi må også se på de eldre som en ressurs, å kartlegge hva de ønsker og kan bidra med.

Det kreves nye løsninger som kan avlaste det offentlige.

Fredrikstad Høyre vil tilrettelegge for privat insentiv, og for gründere som sammen med kommunen kan skape flere forskjellige bofelleskap for eldre.

Det skal være mulig å eie sin egen leilighet samtidig som man kan bo med andre.

Vi må bryte ned de tradisjonelle skillene mellom offentlig og private tilbud.

Kommunen må søke samarbeid med frivillige og private for å lage nye løsninger på tvers av fag og etater for å klare og skape de riktige tilbudene som kreves i fremtiden.

Den enkeltes ønsker skal alltid stå i sentrum. Ønsker man å bo lengst mulig hjemme, skal man få mulighet til dette gjennom riktig hjelp i hverdagen..

Høyre vil tilrettelegge for at det kan bygges alternative boliger for eldre i alle kommunens deler. Det er mange frivillige organisasjoner som kan bidra med forskjellige aktiviteter hvis kommunen oppmuntrer og bidrar. Jeg mener kommunen må sette dette i et system, og at økt frivillighet er redusert ensomhet. Fredrikstad Høyre vil støtte oppom frivilligheten som vi verdsetter høyt.

Høyre setter innbyggere i forsetet, og man skal kunne leve hele livet i Fredrikstad.