Kultur, idrett, friluftsliv og turisme

Kommunen skal være tilrettelegger for innbyggernes aktiviteter på områdene, og skal først og fremst prioritere å gi støtte til smalere kulturtiltak og tiltak som rettes mot barn og unge. Vi vil legge til rette for at Fredrikstad skal ha et rikt idretts- og organisasjonsliv. Derfor vil vi sørge for å ha et godt vedlikehold av kommunens anlegg, med fokus på fornuftig og fremtidsrettet bruk av kommunens hall og banekapasitet.
Fredrikstad har en rik historie med mange kulturminner som vi må ta vare på, og gjøre mer tilgjengelige. Gamlebyen er byens største attraksjon. Det er viktig at Gamlebyen fortsetter å være en levende og attraktiv bydel, som også skal inspirere andre bydeler til å bli kulturbærere og formidle byens historie.

Dette er Fredrikstad Høyres politikk på områdene kultur, idrett, friluftsliv og turisme:

• Vi vil realisere Arena Fredrikstad i samarbeid med private aktører. Kommunens økonomiske risiko og årlige innskudd til drift skal avtales på forhånd. Vi er positive til at prosjektet utbygges som en kombinasjon av ishall og andre formål.
  • Vi vil gjennomgå nytten og bruken av dagens alternativer til gummigranulat på kunstgressbanene.
  • Vi vil vurdere utbygging av hallkapasitet sammen med private aktører.
  • Høyre vil sikre at alle barn i Fredrikstad skal få mulighet til å delta på minst en fritidsaktivitet.
  • Høyre vil ha en større satsning på e-sport, og knytte denne aktiviteten til lokale idrettslag.
  • Høyre vil sørge for etablering av ytterligere en frivilligsentral. Vi vil også stimulere til en frivillig kjøreordning, der de frivillige kan få dekket kjøregodtgjørelse ved å eksempelvis kjøre eldre eller syke til arrangementer, aktiviteter m.v.
  • Vi vil, i større grad enn nå, åpne kommunens bygninger utenom kontortid til bruk for frivillige lag og organisasjoner.
  • Høyre ønsker at støtten til bevaring av privateide kulturminner skal økes, blant annet gjennom redusert eiendomsskatt og økt direkte støtte.
  • Verneverdig og særpreget bebyggelse skal bevares, slik som hovedbiblioteket på Cicignon, og dermed sikre en aktiv bruk av det fredede bygget.
  • Fredrikstad skal være et godt vertskap for fritidsboligeiere i kommunen.
  • Vi vil øke antallet søppelkasser i kommunens friområder hvor det erfaringsmessig ferdes mange turgåere. Dette spesielt i områder hvor det oppholder seg mange i sommerhalvåret, samt områder hvor det erfaringsmessig ferdes mange hundeiere.
  • I samarbeid med lag og foreninger legge til rette for ytterligere utvikling av sykkelløyper, vandrestier og skiløyper. Disse bør gjøres attraktive med benker, søppelkasser, informasjonsskilt mv.
  • Vi vil vurdere parkerings- og lademuligheter på de mest sentrale besøksattraksjonene.
  • Vi vil gjøre forsøk med flere brukerbetalte toaletter både i sentrum, i Gamlebyen og ved attraktive naturområder.