Mangfold og bruk av skolebygg

Fredrikstad Høyre heier på tiltak som gjør skolene til levende møteplasser – også etter skoletid. Når skolebygg åpnes for frivillighet, kultur, idrett og læring på kveldstid og i helger, styrker vi lokalsamfunnet og gir barn og unge flere arenaer å vokse på.

Akademiet, som nå søker om å etablere en 1-10 skole, har allerede bevist sin kvalitet gjennom sin videregående skole i Fredrikstad. Derfor ser vi med stor interesse på ønsket skolen har om å utvide tilbudet til grunnskolenivå. Vi tenker at privatskoler – når de er faglig sterke og utgjør klare alternativ – utgjør et verdifullt supplement til den offentlige skolen.

Uttalelsen vår til Utdanningsdirektoratet viser at vi ønsker et mangfoldig skoletilbud, men at økonomiske rammer og nasjonal politikk begrenser mulighetene lokalt. Vi erkjenner at en ny 1–10-skole vil påvirke kommunens inntekter, men ser samtidig verdien av privatskoler på ungdomstrinnet – særlig innen realfag og yrkesfag, områder både Fredrikstad og Norge trenger mer kompetanse og innovasjon i.

Den sittende regjeringens innstramminger i privatskoleloven gjør det dog vanskelig for kommunen å støtte nye initiativer, herunder Akademiets initiativ. Det er helt nødvendig med en ny og bedre nasjonal politikk som gir både kommuner og friskoler forutsigbare rammer, og som gir friskolene mulighet til å utvikle sterke faglige profiler.

Vi trenger en privatskolelov som åpner dører – ikke stenger dem.

Skolene skal brukes mer utenom skoletiden

I bystyrets neste møte vil vi gå inn for å videreføre, og utvide, arbeidet med å bruke skolebyggene som nærmiljøarenaer etter skoletid. Dette i tråd med verbalforslaget vårt i budsjettet.

Fredrikstad Høyre heier på tiltak som gjør skolene til levende møteplasser – også etter skoletid. Når skolebygg åpnes for frivillighet, kultur, idrett og læring på kveldstid og i helger, styrker vi lokalsamfunnet og gir barn og unge flere arenaer å vokse på. Dette er god ressursbruk, god lokalpolitikk og i tråd med Høyres verdier om ansvar, inkludering og samfunnsbygging.

Vi har tro på at skolen skal være et kraftsenter i nærmiljøet – ikke bare fra 08 til 15. Ved å legge til rette for bredere bruk av skolebygg, gir vi rom for aktivitet, trygghet og tilhørighet.

Dette er særlig viktig i en tid hvor mange barn og unge trenger flere trygge møteplasser, og derfor er det gledelig at vi nå kan videreutvikle dette arbeidet.