Næringslivet – vi vil bidra til å skape flere jobber!

Fredrikstad Høyre mener at forutsigbare og gode rammebetingelser for næringslivet er viktig. Dette henger sammen med bærekraftig og framtidsrettet arealpolitikk, god infrastruktur, og en kommune som har fokus på sin servicefunksjon overfor det lokale næringslivet. Det må være fokus på forenkling, forutsigbar, rask og effektiv saksbehandling fra kommunens side.

Vi mener at jobb og kompetanse er nøkkelen til å løse problemer som fattigdom og sosiale ujevnheter. Å bidra til at det skapes flere jobber er derfor et av kjerneområdene til Høyre.

Dette er Fredrikstad Høyres næringslivspolitikk;

• Vi vil utvise et stort engasjement for å legge til rette for flere jobber i Fredrikstad. Det er alt for mange som står utenfor arbeidslivet i Fredrikstad, og dette er dyrt for fellesskapet og lite heldig for de som rammes av utenforskap.
  • Vi vil arbeide for bedre strømtilførsel til nye og eksisterende bedrifter.
  • Fredrikstad skal være en attraktiv næringskommune. Som et ledd i dette arbeidet vil vi i enda større grad profesjonalisere arbeidet inn mot offentlige myndigheter, slik at vi trekker flere offentlige og private arbeidsplasser til Fredrikstad.
  • Vi vil få fortgang på klargjøring av ferdig regulerte og byggeklare næringsarealer.
  • Det må sikres raskere, mer smidig og forutsigbar saksbehandling i kommunen for å imøtekomme næringslivet sine behov. Fredrikstad skal bli en «Ja-kommune», som yter service til det lokale næringslivet.
  • Nedre Glomma skal sees på som ett arbeidsmarked. Det skal i større grad søkes samarbeid med andre omkringliggende kommuner om arealdisponering for bedrifter med et flerfoldig behov.
  • Kommunens detaljstyring gjennom for eksempel arealplanen skal reduseres. Dette vil skape færre dispensasjoner og mindre byråkrati.
  • Det skal vurderes aktivt om kommunen kan bidra til flere arbeidsplasser gjennom å raskere rullere eget planverk, eventuelt prioritere planer som vil gi arbeidsplasser.
  • Vi vil samarbeide tett med sosiale entreprenører. Vi vil utarbeide en ordning der bedrifter som tar et sosialt ansvar for å få unge eller vanskeligstilte ut i jobb blir premiert.
  • Vi vil jobbe aktivt med Borg havn for å sikre gjennomføringen av den planlagte mudringen av farleden og havneområdet.
  • Det skal utvikles nye næringsområder, og en skal være restriktiv med å omregulere eksisterende næringsområder til andre formål.
  • Vi vil bidra med fornuftig arealpolitikk og samarbeid med de private for vekst og utvikling på Øra-området.
  • Arbeide for at Fredrikstad kan videreutvikle en klynge av bedrifter innenfor sirkulær økonomi.