Polemisk uryddighet fra Arbeiderpartiet

Arbeiderpartiet gikk 11. februar på et sjeldent nederlag i bystyret, og retter som vanlig ansvaret og pekefingeren mot andre enn seg selv.

Inger Christine Apenes er medlem av planutvalget og 2.vara til bystyret for Fredrikstad Høyre

Denne gangen gir Arbeiderpartiets Tina Bergstrøm Høyre det glatte lag for å være et dårlig næringsparti, med bakgrunn i en sak alle andre partier enn AP og FrP var samstemte om.

Jeg var av dem som først stemte for utbygging i Marnet. Det som fulgte siden var et enormt engasjement fra lokalsamfunn og naboer. Vi kjenner fra tidligere saker at et sterkt, folkelig engasjement ikke sjenerer Arbeiderpartiet nevneverdig, men i Høyre mener vi at innbyggere og lokalsamfunn faktisk er politikkens mål og ikke bare et middel. Alt i alt ønsket vi derfor en reduksjon da saken kom til behandling i bystyret.

Tina Bergstrøm går videre i sin kritikk av Høyre med en kort visitt til åpningen av Veumbekken, der vårt standpunkt er å ville bevare den unike trehusbebyggelsen. Høyre mener at 400 millioner for å åpne Veumbekken er i overkant av hva det er behov for, og at det må finnes bedre løsninger for kulverten. Vi deler selvsagt ikke Bergstrøms syn om at et løft i Holmen-området forutsetter rivningen av flere verdifulle gårder, men noterer dessverre at det i sak etter sak er andre krefter som dominerer i Arbeiderpartiet.

Bergstrøm avslutter med en passus om Offisersporten, hvor hun synes å tro at saken handler om å skaffe rom til en dagligvareforretning og ganske forbløffende viser liten innsikt i problemstillingen omkring kulturlandskapet som grenser mot Gamlebyen. Det hører med til sjeldenhetene at man i en by velger å se helt bort fra en innsigelse fra det som tidligere kaltes fylkeskonservatoren, men igjen tegner det seg et mønster over hvordan man i Arbeiderpartiet tenker. Det er ikke næringsfiendtlig å sørge for rom rundt festningsbyen og sikre områder for parkeringsplasser for byens største trekkplaster. I parentes vil jeg også bemerke at dette området ikke lider av dagligvaremangel, med to Rema 1000 og en Kiwi innen noen hundre meters radius.

Førstkommende torsdag skal planutvalget behandle Bruket-saken på Gressvik, der flertallspartiene vil legge til rette for boliger og ikke for næring. Hvor er Bergstrøms næringsengasjement i denne saken? Det er til syvende og sist kanskje mest polemikk.

Jeg er glad jeg tilhører et parti hvor man kan diskutere saker underveis og være åpne for å lytte når lokalbefolkningen kommer med gode og nære ytringer. Man kjenner best hvor skoen trykker, den som har den på. Dessuten er det forfriskende å ta imot gode råd og innspill fra folk som vet bedre. Kanskje Arbeiderpartiet burde prøve en gang?