Profesjonaliser styrene i selskap eid av Fredrikstad kommune.

Prinsippet om at styrene i flere kommunale og interkommunale selskaper skal være besatt av politikere, synes å være en langvarig og utbredt tradisjon i Fredrikstad. Fredrikstad Høyre etterlyser profesjonalisering av styrene. Årsmøtet 21.november vedtok denne resolusjonen.

Det norske samfunnet kjennetegnes av høy sosial mobilitet og krav til kompetanse i de aller fleste funksjoner. Høyre mener at statens oppgave er å tilrettelegge for best mulig rammebetingelser for norsk næringsliv. Innenfor disse rammebetingelsen er det næringslivet selv som må innrette seg på best mulig måte. Det er derfor gode grunner til at det må være et skille mellom næringsliv og politikk.

Prinsippet om at styrene i flere kommunale og interkommunale selskaper skal være besatt av politikere, – synes å være en langvarig og utbredt tradisjon i Fredrikstad. En tradisjon som etter Fredrikstad Høyre sin mening har en sviktende prinsipiell begrunnelse. Argumentene er generelt at dette skal sikre demokratisk kontroll og innflytelse over privat virksomhet.

At det skal være demokratisk kontroll over institusjoner som utøver offentlig virksomhet er selvsagt, men i en åpen markedsøkonomi så er det vanskelig å se gode grunner for at det skal være politisk kontroll med virksomheter som konkurrerer på det private markedet.

Bedriftens ledelse skal ha et styre som både skal ha kompetanse og kapasitet til å følge dem opp. Ikke minst skal de ha kunnskap og erfaring nok til å stille de riktige og kritiske kontrollspørsmålene ved driften. Dette for å forvalte eiernes (innbyggerne i Fredrikstad) sine interesser på en best mulig måte.

Det er utvilsomt slik i Fredrikstad at mange styreposter og varaposter blir bekledd med politisk engasjement som eneste kvalifikasjonskrav. Det å inneha politiske synspunkter og å drive næringsliv er to vidt forskjellige ting. Dette er nettopp årsaken til at markedsøkonomien er utgangspunkt for verdiskapning, og at det ikke er politikere som bestemmer hva, når og hvor mye som skal produseres.

Fredrikstad Høyre mener at kommunen i flere sammenhenger vil være tjent med flere helt eller delvis profesjonelle styrer. Den demokratiske kontrollen innehas uansett av det offentlige gjennom selskapets generalforsamling. Dette kan etterprøves i motsetning til den partipolitiske internfordelingen av styreverv, hvor valgresultat og fargen på partiboka avgjør.

Fredrikstad Høyre mener at:

• Fredrikstad kommune bør gjennomføre en omfattende evaluering av styrerepresentasjonen i kommunale og interkommunale selskap.