Resolusjoner vedtatt på årsmøtet 18.november

Det ble foreslått to resolusjoner på Fredrikstad Høyres årsmøte. Begge ble vedtatt.

Årsmøtet ble gjennomført digitalt denne gangen.

Resolusjoner

Resolusjonsforslag til årsmøtet i Fredrikstad Høyre november 2020, fra Rune Grundekjøn

Strykeretten må gjeninnføres!

Fredrikstad Høyre mener retten til å stryke kandidater ved lokalvalg må gjeninnføres.

Strykeretten styrker muligheten til å stille politikerne til ansvar og vil øke velgernes innflytelse på personvalget. Den vil også kunne bidra til å øke valgdeltagelsen.

I dag kan velgerne bare belønne politikerne med et kryss, men ikke reagere negativt ved å stryke. Denne ubalansen må rettes opp. Å kunne stille politikerne til ansvar er en viktig side ved demokratiet. Vi «straffer» og «belønner» politikerne gjennom stemmeseddelen. Med dagens ordning kan vi bare belønne.

Hovedbegrunnelsen for å fjerne strykeretten var at strykning innebar straff. Det kunne gå ut over ferskinger, kvinner og innvandrere. Denne begrunnelsen er ikke holdbar i dag.

Vi må gå bort fra å verne politikere som velgerne ikke vil ha. Det er derfor viktig å gi velgerne muligheten til å både stryke og kumulere. Velgerne må bestemme hvem de vil ha!

Resolusjonsforslag til årsmøtet i Fredrikstad Høyre november 2020, fra styret Fredrikstad Høyre

Infrastruktur er en av de viktigste premissene for det grønne skiftet.

Vei, skinner og farled er avgjørende for verdiskapningen i Norge.

Fredrikstad Høyre understreker at det er viktig at vedtatte samferdselsprosjekter i Nedre Glomma regionen sikres tilstrekkelig finansiering og fullføres som planlagt uten ytterligere forsinkelser til det beste for klimaet og arbeidsplasser.