Samferdsel
Byene rundt hovedstadsområdet kommer til å vokse betydelig de nærmeste tiårene. Vekst er positivt fordi det gir vitalitet og ressurser til byen, men det er avgjørende at vi klarer å utnytte dette effektivt og på riktig måte. Arealer, veier og offentlige servicetilbud må utnyttes mer effektivt enn i dag. Det må også tas hensyn til byens parkeringsutfordringer.
Dette er Fredrikstad Høyres samferdselspolitikk:
- Vi vil arbeide for en videreutvikling av planene i Bypakka med vekt på å styrke Fredrikstadsamfunnets tilknytning til E6.
- Vi ønsker en Bypakke som har et realistisk utgangspunkt for bruk av gang og sykkelstier. Dette for å holde kostnadene lavest mulig.
- Vi vil jobbe aktivt mot sentrale myndigheter for at ny bro over Glomma fra Omberg til Torp må realiseres snarest. Samtidig må fylkesvei 112 langs Visterflo rustes opp for å gi en mest mulig effektiv forbindelse til E6 nordover.
- Vi vil utvise større offensivitet overfor statlige myndigheter for tildeling av midler for mindre tiltak.
- Vi vil legge til rette for økt bruk av byfergene. Byfergen skal fortsatt være gratis. For å kunne øke fergetilbudet med flere avganger og nattkjøring vil Høyre se på andre mulige inntekter
- Vi vil arbeide for at RV. 110 gjennom Onsøy skal rustes opp.
- Vi vil etableres trygge sykkelparkeringer ved knutepunkter som innfartsparkeringene, jernbanestasjonene, bussterminalene og i parkeringshus.
- Innbyggerne skal oppleve at veiene brøytes og at gatelysene fungerer.
- Vi vil være pådrivere for at stadig flere skal kjøpe utslippsfrie biler, gjennom for eksempel lavere parkeringsavgifter for utslippsfrie biler på kommunale parkeringsplasser.
- Vi ønsker å prioritere utbygging av gang- og sykkelstier langs sterkt trafikkerte veier.
- Vi vil være en pådriver for et effektivt og brukervennlig busstilbud.
- Høyre vil jobbe for at RV. 22 Øra-E6 blir 4-felt utenfor tettstedene, og for at dagens RV. 22 nedklassifiseres til lokal fylkesvei.