Sammen for en inkluderende Fredrikstadskole

For Høyre er satsning på skole en av våre viktigste områder i politikken. Vi ønsker å skape en Fredrikstadskole der våre elever kan realisere sine drømmer og ambisjoner uavhengig av sosial bakgrunn.

Våre skoler skal ha god kvalitet på alle trinn, og skolene skal ha nødvendige ressurser til sin viktige samfunnsoppgave. En samfunnsoppgave utført av dedikerte lærere i vår kommune hver eneste dag. Vårt mål er en inkluderende og kunnskapsbasert skole for alle. Høyre ønsker at hver enkelt elev skal lykkes i sin skolegang.

For Fredrikstad Høyre og meg selv er en av virkemidlene for en inkluderende skole en tilpasset undervisning til den enkelte, og et fokus på tidlig innsats. Tidlig innsats i skolen skal gi den enkelte elev mestring i sin egen læringsprosess. Vi ønsker mer tilpasset undervisning, og økte ressurser til elever som strever faglig. Det er viktig at flest mulig av våre elever lykkes fra grunnskolen av, og at de til slutt består videregående skole.

Trivsel og skolemiljø er også et sentralt område for å skape den inkluderende Fredrikstadskolen vi alle ønsker. Her har vi som mål å videreutvikle rådgivningstjenesten i skolene, og sikre at våre skoler har gode rutiner mot mobbing. Vi må også ha et sterkt politisk fokus på skolebygg og prioritere dette som en kommunal kjerneoppgave. Etter vårt syn må kvaliteten på dagens bygningsmasse forbedres.

I Fredrikstadskolen skal alle elever føle mestring. For Fredrikstad Høyre er en politisk satsning på skolen viktig ved at kunnskap gir selvstendighet til den enkelte.