Sosialt entreprenørskap er fremtiden!

Trenger vi entreprenører i kommunal sektor?Høyre mener vi er helt avhengige av det!

Kommunen vil møte utfordringer i fremtiden de ikke vil klare å løse alene. For å løse dem må man ha et mye bredere samarbeide og bryte ned tradisjonelle skiller mellom offentlig og privat. Vi må utvikle og ta i bruk nye løsninger og benytte nye nettverk på tvers av fagfelt og samarbeide på nye måter.

Det er et behov for innovasjonskraft i velferdssamfunnet. Et entreprenørskap der sosiale verdier står i sentrum for aktiviteten vil skape arbeidsplasser kombinert med et bedre tilbud med muligheter for større variasjon. Entreprenører som kan fylle denne rollen vil bidra til sitt lokalsamfunn og skape vekst samtidig som det vil differensiere tilbudet som helhet i kommunen. Sosiale entreprenører vil dermed være et viktig tilskudd til innovasjonen og nyskapningen i tjenesten.

Finansieringsmodellen for slike prosjekt kan ofte representerer nye løsninger i seg selv. Arbeidet kan være organisert som aksjeselskap, ideelle aksjeselskap, stiftelser, frivillige organisasjoner eller samvirkeforetak. Økonomisk sett kan de basere seg på salg av varer og tjenester, offentlige kontrakter, investorstøtte og offentlig støtte. Det bør taes en vurdering for hver enkelt tjeneste, men alltid vektlegges at forbrukermakten i så stor grad som mulig skal komme tydelig frem.

Sosialt entreprenørskap er en metode for innovasjon som benytter forretningsmessig skikk, logikk og verdier. Det er en sikker metode for å utnytte målgruppens erfaringer, og kunnskap blir som verktøy i tjeneste og fagutvikling. Det er vanskelig å gi et godt tilbud om man selv styrer etterspørselen og eier markedet. Det er helt essensielt at markedet også for sosiale tjenester skal realiseres for å møte et større og mer kravstort publikum.

Fredrikstad Høyre ønsker at Fredrikstad kommune setter dette på dagsorden, ikke bare fordi det er riktig, men fordi det er nødvendig om vi skal klare å levere gode og nok tjenester for byens innbyggere i fremtiden.